Robotar i hemmet lyfter hemelektronikintresset

Självgående städrobotar och gräsklippare är de hetaste elektronikprylarna enligt den senaste Teknikbarometern.

I somras skulle de hetaste teknikprylarna flyga, i höst bör de hålla sig på mattan. Åtminstone enligt HUI Research och Prisjakt som nyligen publicerade sin senaste upplaga av Teknikbarometern, en indikator över konsumenternas köpintresse för hemelektronikprodukter på nätet.

Automatiserade hemhjälpredor i form av självgående städrobotar och robotgräsklippare har gått starkt framåt hos de svenska hushållen under 2015. I den senaste mätningen från september månad har köpintresset ökat med 39 procent hittills i år (jan-sep) jämfört med motsvarande period 2014.

Annons

– Konsumenterna har nu börjat vända blicken mot smart teknik som förenklar vardagen. Vi ser ett uppsving för produkter relaterade till det smarta hemmet, säger Emil Hansson, VD på Prisjakt.

Hemelektroniken gynnas

Man kan även konstatera att köpintresset för elektronik på nätet minskade med 2 procent under september månad jämfört med samma period föregående år. Den negativa utvecklingen förklaras av fjolårets starka jämförelsenivåer i samband med nylanseringar av spelkonsoler.

Korrigerat för detta ökade övriga kategorier med 2 procent gentemot 2014. Till de kategorier som intresset ökat mest för under september månad hör hemelektronik och ljudprodukter. Hittills i år har köpintresset i Teknikbarometern ökat med 7 procent.

– Elektronikhandeln går fortsatt starkt framåt, och är en av de branscher som gynnas mest av rådande goda förutsättningar för konsumtion. Om hushållen känner tilltro till den egna ekonomin ger det också effekt i detaljhandelns försäljning, säger Lena Larsson, VD på HUI Research.

Annons