Robotgräsklippare hett bland husägande e-handelskunder

Antalet sök på robotgräsklippare har ökat med över 700 procent på fem år enligt ny e-handelsstatistik.

Många svenskar lägger stort fokus på att ha en välklippt gräsmatta, och kanske ännu mer fokus på att slippa göra jobbet själv. Enligt Teknikbarometern, en rapport framtagen av Prisjakt och HUI Research, är robotgräsklipparen nämligen de senaste årens stora tillväxtraket.

Teknikbarometern mäter antalet klick på länkar som leder till en e-handelsbutiks produktsida. mellan åren 2011 och 2015 ökade antalet klick på robotgräsklippare med 737 procent. Under början av 2016 fortsatte köpintresset att öka med ytterligare 32 procent.

Annons

– I en värld där tiden sällan räcker till och där vi gärna betalar mer för bekvämlighet är det enkelt att se varför robotgräsklipparnas popularitet växer. Trots att du kan köpa tre traditionella gräsklippare till priset av en robotgräsklippare växer köpintresset kraftigt. Robotgräsklipparen är onekligen en symbol för tiden vi lever i, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt.

Populärt med stöldskydd

Många som köper en automatisk gräsklippare i dag oroar sig dock för stöldrisken, och e-handlare på området gör klokt i att vara lyhörda. Av de tio mest populära gräsklipparmodellerna har nämligen nio pinkod och sju stöldlarm. 

Robotgräsklipparna ska ha funnits på marknaden sedan 90-talet, men slog igenom på riktigt 2013 när de enligt Prisjakt blev både billigare och mer användarvänliga. 

Annons