Rocket Internet: Investerare måste tänka långsiktigt

Den tyska e-handelsinkubatorn har åkt berg och dalbana på börsen. Nu säger bolagets grundare att investerare måste se till bolagets tioårsplan, snarare än att fokusera på kortsiktiga svängningar på aktiemarknaden.

Det har stormat en hel del kring Rocket Internet den senaste tiden. Först lämnade Kinneviks VD, Lorenzo Grabau, sin roll som styrelseordförande i Rocket Internet och kort därefter tappade det ryska riskkapitalbolaget två av sina toppchefer.

I slutet av april var det dags igen då Harry Markl, medgrundare och VD för e-handelssajten Zalora, hoppade av sitt uppdrag. I flera av fallen ska det enligt olika källor röra sig om interna stridigheter inom Rocket Internet och Global Fashion Group, GFG.

Annons

Det globala e-handelsbolag som Kinnevik bildat tillsammans med Rocket Internet och som Singapore-baserade Zalora är en del av tillsammans med Dafiti, Jabong, Lamoda och Namshi. Om inte det vore nog så har Rockets aktiekurs tappat en tredjedel sedan årsskiftet och mer än halverats till 20 euro per aktie sedan toppnoteringen för ett drygt år sedan.

Måste se till bolagets tioårsplan

I samband med Kinneviks senaste delårsrapport stod det även klart att Kinneviks och Rockets gemensamma e-handelsbolag minskat i värde och att e-handelskoncernen GFG tvingas genomföra en nyemission på 300 miljoner euro.

Något som fått investerare att oroa sig ytterligare men i en intervju med den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung säger Oliver Samwer, vd och medgrundare av Rocket, att investerare måste se till bolagets tioårsplan snarare än att fokusera på kortsiktiga marknadsfluktuationer.

– Tittar vi på detta året har Rocket Internet-aktien gått upp och ner med 50 procent på bara fyra månader. Men en sak kan jag säga med säkerhet: Vårt bolag förändras inte med 50 procent på fyra månader, säger Oliver Samwer.

Annons