Annons

Rocket Internet säljer Namshi till köpcentrumkedja i Dubai Foto: Emaar.com Emaar Malls ligger bakom flera exklusiva gallerior i Dubai

Rocket Internet säljer Namshi till köpcentrumkedja i Dubai

2017-05-24 08:24

Prislappen: 151 miljoner dollar för 51 procent av bolaget.

I slutet av mars i år stod det klart att Amazon hade höjt sina insatser i Mellanöstern genom köpet av e-handelsjätten Souq. Någon som då också visade intresse för att köpa Souq var enligt Tech Crunch den Dubai-baserade köpcentrumkedjan Emaar Malls, som uppenbarligen fick se sig slaget av de enligt uppgift mellan 650 och 800 miljoner dollar som Amazon visade sig vara redo att plocka fram ur plånboken.

Vill få inflytande över växande e-handel

Men skam den som ger sig. Nu får Emaar malls en andra chans att bli stora inom regionens e-handel. Företaget har nämligen köpt 51 procent av modehandeln Namshi.com av Rocket Internet. Prislappen hamnade den här gången på betydligt nättare 151 miljoner dollar.

Annons
Annons
- Förvärvet av en majoritetsandel i Namshi understryker vår digitalt drivna strategi att få inflytande över den växande e-handeln i Mellanöstern och Nordafrika. Namshi erbjuder Emaar Malls ett ypperligt tillfälle att accelerera sina satsningar på multikanalshandel, säger Emaar Malls styrelseordförande Mohamed Alabbar i ett uttalande.

Rocket Internet, som för övrigt levererade en mindre rolig rapport nyligen, behåller 49 procent av Namshi, som samtidigt behålls inom modekoncernen Global Fashion Group.Enligt Rocket Internet och Emaar Malls ska Namshi framöver ha ett strategiskt partnerskap med Global Fashion Group, där bland annat också Topshop, Mango och Tommy Hilfiger ingår.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Annons
Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta