Rocket Internet säljer Namshi till köpcentrumkedja i Dubai

Prislappen: 151 miljoner dollar för 51 procent av bolaget.

I slutet av mars i år stod det klart att Amazon hade höjt sina insatser i Mellanöstern genom köpet av e-handelsjätten Souq. Någon som då också visade intresse för att köpa Souq var enligt Tech Crunch den Dubai-baserade köpcentrumkedjan Emaar Malls, som uppenbarligen fick se sig slaget av de enligt uppgift mellan 650 och 800 miljoner dollar som Amazon visade sig vara redo att plocka fram ur plånboken.

Vill få inflytande över växande e-handel

Men skam den som ger sig. Nu får Emaar malls en andra chans att bli stora inom regionens e-handel. Företaget har nämligen köpt 51 procent av modehandeln Namshi.com av Rocket Internet. Prislappen hamnade den här gången på betydligt nättare 151 miljoner dollar.

Annons

- Förvärvet av en majoritetsandel i Namshi understryker vår digitalt drivna strategi att få inflytande över den växande e-handeln i Mellanöstern och Nordafrika. Namshi erbjuder Emaar Malls ett ypperligt tillfälle att accelerera sina satsningar på multikanalshandel, säger Emaar Malls styrelseordförande Mohamed Alabbar i ett uttalande.

Rocket Internet, som för övrigt levererade en mindre rolig rapport nyligen, behåller 49 procent av Namshi, som samtidigt behålls inom modekoncernen Global Fashion Group.Enligt Rocket Internet och Emaar Malls ska Namshi framöver ha ett strategiskt partnerskap med Global Fashion Group, där bland annat också Topshop, Mango och Tommy Hilfiger ingår.

Annons