Annons

Rocket Internet säljer flera av sina matleveranstjänster

Rocket Internet säljer flera av sina matleveranstjänster

2016-02-05 14:30

Det tyska riskkapitalbolaget säljer ett antal matbeställningssajter i Spanien, Italien, Brasilien och Mexico till konkurrenten JustEat.

Rocket Internet har skakats av interna stridigheter och avhopp den senaste tiden. I december lämnade Kinneviks VD, Lorenzo Grabau, sin roll som styrelseordförande i Rocket Internet efter den uteblivna börsnoteringen av matkasseföretaget HelloFresh.

I januari meddelade även chefsjuristen Franziska Leonhardt samt Uwe Gleitz, chef för företagsaffärer, att de skulle lämna bolaget. Nu är det dags för ett antal matleveranssajter att lämna Rocket.

Vill bli mindre komplexa

Det tyska riskkapitalbolaget har nämligen beslutat sig för att sälja matleveranssajterna La Nevera Roja i Spanien, PizzaBo och Hellofood i Italien samt Hellofood i Brasilien och Mexico. Köparen är konkurrenten JustEat som betalar 125 miljoner euro, motsvarande cirka 1,2 miljarder kronor, för hela kalaset.

Annons
Annons

Rocket har under de senaste åren köpt på sig en rad matbeställningstjänster världen över och motiverar försäljningen med att sajterna inte är avgörande för kärnverksamheten, och att man vill minska komplexiteten i koncernen.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Intervju: Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Linda Brattlöfs e-handel Garden Glory kombinerar trädgårdsskötsel och mode.

Annons
Annons

Miljardsatsning på nytt logistikcenter utanför Örebro

Fastighetsbolaget Catena gör efter sin e-handelssatsning i Ängelholm en ny storsatsning i Örebro.

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Enligt Visa uppmanar PayPal användarna att betala direkt från sina bankkonton, något som innebär missade intäkter för kortjätten.

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Köp i videoannons nästa steg i Facebooks e-handelsflirt

Facebook uppges vara på gång att lansera möjlighet för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser.

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

E-handlaren har växt ur sina gamla lokaler och i sommar flyttar man in i ett nyrenoverat lager.

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

Säkerhetsexperter varnar för mail med elak kod som tar den drabbade datorn som gisslan.

Annons
Annons
Ogvall om EU-paketet:

Ogvall om EU-paketet: "Lite Sovjetunionen över det hela"

Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall ser flera problem med EU:s föreslagna e-handelsregler.

Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Debatt: Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Anton Johansson ryter nu till i en artikel här på Ehandel.se och menar på att kunden skiter fullkomligt i frakten.

9
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem