Annons

Rocket Internet säljer flera av sina matleveranstjänster

Rocket Internet säljer flera av sina matleveranstjänster

2016-02-05 14:30

Det tyska riskkapitalbolaget säljer ett antal matbeställningssajter i Spanien, Italien, Brasilien och Mexico till konkurrenten JustEat.

Rocket Internet har skakats av interna stridigheter och avhopp den senaste tiden. I december lämnade Kinneviks VD, Lorenzo Grabau, sin roll som styrelseordförande i Rocket Internet efter den uteblivna börsnoteringen av matkasseföretaget HelloFresh.

I januari meddelade även chefsjuristen Franziska Leonhardt samt Uwe Gleitz, chef för företagsaffärer, att de skulle lämna bolaget. Nu är det dags för ett antal matleveranssajter att lämna Rocket.

Vill bli mindre komplexa

Det tyska riskkapitalbolaget har nämligen beslutat sig för att sälja matleveranssajterna La Nevera Roja i Spanien, PizzaBo och Hellofood i Italien samt Hellofood i Brasilien och Mexico. Köparen är konkurrenten JustEat som betalar 125 miljoner euro, motsvarande cirka 1,2 miljarder kronor, för hela kalaset.

Annons
Annons

Rocket har under de senaste åren köpt på sig en rad matbeställningstjänster världen över och motiverar försäljningen med att sajterna inte är avgörande för kärnverksamheten, och att man vill minska komplexiteten i koncernen.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

Babyshop fyller på kassan med 33 miljoner kronor

De tidigare SCA- och Industrivärden-topparna Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Anders Nyrén är några av e-handelsbolagets nya delägare.

Annons
Annons
Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Swiss Post är bland de första att omfamna de markbundna paketdrönarna.

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

En ny undersökning visar att 63 procent av svenskarna handlade varor på nätet under juli månad.

Sviktande Guess ser framtiden på nätet

Det amerikanska klädmärket följer modet med en sjunkande butiksförsäljning samtidigt som onlinehandeln ökar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt samarbete fixar hundglass direkt i appen

Med start idag kan hundar, och deras ägare, i Stockholm beställa Hugo & Celine hundglass och snacks direkt i telefonen.

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

Logistikbolaget vill ta ett större grepp om den svenska e-handelsmarknaden med en ny terminal i Västberga strax utanför Stockholm.

Annons
Annons
Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

El-lastbilar kan göra tung <nobr>näthandel</nobr> snällare mot miljön

El-lastbilar kan göra tung näthandel snällare mot miljön

I takt med att de tyngre e-handelspaketen väntas bli allt fler kan de eldrivna lastbilarna få en viktigare roll.

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem