Annons

Rocket Internet säljer flera av sina matleveranstjänster

Rocket Internet säljer flera av sina matleveranstjänster

2016-02-05 14:30

Det tyska riskkapitalbolaget säljer ett antal matbeställningssajter i Spanien, Italien, Brasilien och Mexico till konkurrenten JustEat.

Rocket Internet har skakats av interna stridigheter och avhopp den senaste tiden. I december lämnade Kinneviks VD, Lorenzo Grabau, sin roll som styrelseordförande i Rocket Internet efter den uteblivna börsnoteringen av matkasseföretaget HelloFresh.

I januari meddelade även chefsjuristen Franziska Leonhardt samt Uwe Gleitz, chef för företagsaffärer, att de skulle lämna bolaget. Nu är det dags för ett antal matleveranssajter att lämna Rocket.

Vill bli mindre komplexa

Det tyska riskkapitalbolaget har nämligen beslutat sig för att sälja matleveranssajterna La Nevera Roja i Spanien, PizzaBo och Hellofood i Italien samt Hellofood i Brasilien och Mexico. Köparen är konkurrenten JustEat som betalar 125 miljoner euro, motsvarande cirka 1,2 miljarder kronor, för hela kalaset.

Annons
Annons

Rocket har under de senaste åren köpt på sig en rad matbeställningstjänster världen över och motiverar försäljningen med att sajterna inte är avgörande för kärnverksamheten, och att man vill minska komplexiteten i koncernen.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

2
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem