Annons

Rocket investerar stort i E-handeln med mat

Rocket investerar stort i E-handeln med mat

2015-02-10 08:12

Rocket Internet har munnen full för tillfället. Inom loppet av ett par dagar har deras matbeställningstjänst FoodPanda käkat upp sex rivaler i sju länder. Det samtidigt som Rocket investerat nästan 570 miljoner dollar i konkurrenten Delivery Hero, samt ytterligare miljoner i matkasseföretaget HelloFresh.

I somras fick Rocket Internets matbeställningstjänst FoodPanda in 60 miljoner dollar i en ny investeringsrunda. Nu verkar man ha satt sprätt på en del av dessa. Efter att man nyligen shoppat loss i Östeuropa, så har man nu köpt upp ytterligare sex rivaler i Sydostasien.

Nämligen Just Eat i Indien, EatOye i Pakistan, Food Runner i Malaysia och Singapore, City Delivery i Filippinerna, Koziness i Hong Kong samt Food By Phone i Thailand.

– Med de senaste förvärven blir Foodpanda marknadsledande i hela Sydostasien, säger Ralf Wenzel, medgrundare och VD för Foodpanda.

E-handelns framtid

Men det är inte det enda matnyttiga som hänt de senaste dagarna. Rocket har nämligen investerat även på annat håll. Bland annat har man varit med i en investeringsrunda som inbringat 126 miljoner dollar till HelloFresh. Ett matkasseföretag som man är delägare i tillsammans med Kinnevik.

Och som det inte vore nog har man även köpt in sig i en av FoodPandas största konkurrenter, nämligen Delivery Hero. Totalt ska Rocket ha stoppat in runt 568 miljoner dollar för en ägarandel på 30 procent i det snabbväxande företaget.

– Det är ett perfekt komplement till våra takeaway-företag i andra delar av världen. Matleveranser är den största marknaden vi kan vara delaktiga i. Det är framtiden inom e-handel, säger Rockets koncernchef, Oliver Samwer.

 

Källor, TiA, TC, IR

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Annons
Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta