Rocket köper upp ännu en matbeställningstjänst

Rocket Internet fortsätter att sätta sina tänder i matbeställningstjänster på nätet. Nyligen investerade den tyska e-handelsinkubatorn i Take Eat Easy och nu är det dags för efterrätt när tyska Volo köps upp. En tjänst som erbjuder en lite annorlunda modell jämfört med konkurrenterna.

Rocket Internet fyller på matkassen. I slutet av 2014 frossade man loss i Östeuropa och strax därefter köpte man upp sex rivaler i Sydostasien. Men det var inte mättande nog och nyligen investerade man 570 miljoner dollar i konkurrenten Delivery Hero, samt ytterligare miljoner i matkasseföretaget HelloFresh

I dagarna stod det klart att Rocket deltagit i en investeringsrunda som inbringade 6 miljoner euro till matbeställningstjänsten Take Eat Easy. Nu är det dags igen och den här gången har Rocket köpt upp tyska Volo.

Annons
Annons

En nystartad matbeställningstjänst som erbjuder en något annorlunda modell jämfört med Rocket Internets Foodpanda, Delivery Hero, och Just-Eat.

Sverige på menyn

Medan de nyss nämnda tjänsterna använder sig av restauranger som erbjuder avhämtning eller utkörning har Volo riktat in sig på restauranger som traditionellt inte erbjuder just det. Något som innebär att kunderna nu kan beställa online från restauranger där detta tidigare inte varit möjligt. En modell som ovan nämnda Take Eat Easy också använder.

Volo lanserades i oktober 2014 i München, men har nyligen expanderat till Berlin samt Frankfurt och på tur står Hamburg, Köln samt Düsseldorf. Det finns även internationella planer med lansering i ytterligare nio länder, bland annat Italien, Spanien och Sverige.

 

Källa: TC (1, 2)

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!