Ryggraden i den indiska näthandeln lider på sadeln

Snabba leveranser har blivit en viktig konkurrensfördel för de indiska e-handlarna men nu kan man ha stött på ett litet väggupp. Allt fler av cykelbuden får problem med ryggen och tvingas sluta på löpande band.

E-handeln i Indien blomstrar och väntas öka med med 36 procent årligen under de kommande fem åren. Bättre och säkrare betallösningar samt att fler får tillgång till Internet och smartphones är viktiga faktorer för e-handelns tillväxt.

Att leveranserna blir allt snabbare nämns också som en viktig pusselbit men allt är inte guld och gröna skogar. En stor del av leveranserna i storstäderna sker nämligen med hjälp av cykelbud som balanserar tunga väskor med paket genom den täta trafiken. Och flera cykelbud klagar nu på att det sliter på ryggen, rapporterar The Economic Times India.

Annons

Ett av cykelbuden som jobbar för distributören eKart, som ägs av e-handelsföretaget Flipkart, säger att jobbet efter två år påverkat hans hälsa så pass att han varje månad måste lägga en sjättedel av sin lön, drygt 2000 Rs, för att behandla sin ländrygg.

– Jag bär omkring på 30 till 40 kg på mina axlar sex dagar i veckan och cyklar cirka 40 till 50 km per dag, säger den 24-årige mannen som nu överväger att sluta sitt jobb som cykelbud.

Läkare råder cykelbuden att sluta

En av hans arbetskamrater överväger att göra detsamma och säger att det under de senaste åren slutat ett 20-tal cykelbud bara på hans avdelning av samma skäl. Flera läkare säger samtidigt att ryggproblem är något som väntar i stort sett alla cykelbud på grund av deras ställning på cykeln. Något som förvärras ytterligare när man lägger på extra vikt i form av paketväskor.

– I genomsnitt har vi åtminstone fyra till fem pojkar som kommer till oss varje månad med ryggproblem. Vårt första råd är att inte bära omkring på en massa extra vikt, och om möjligt, att hitta ett alternativ jobb, säger Ramneek Mahajan, VD för ortopedkliniken vid Saket City Hospital i Delhi.

Flera e-handelsföretag säger dock att man inte märkt av att deras distributörer har problem sin hälsa och rygg.

– Än så länge har vi inte fått några sådana klagomål från vår leveranspersonal, säger Neeraj Aggarwal, chef för Flipkarts logitikverksamhet eKart som har cirka 15 000 anställda.

Annons