Annons

Ryktet stämde - Swedish Match köper konkurrenten Lars Dahlgren, koncernchef på Swedish Match

Ryktet stämde - Swedish Match köper konkurrenten

2018-07-26 10:49

Men slutnotan hålls hemlig.

Häromdagen kunde vi berätta om ett avancerat rykte som gjorde gällande att Swedish Match var på väg att köpa e-handelskonkurrenten Gotlandssnus.

LÄS ÄVEN: Uppgifter: Swedish Match köper Gotlandssnus 

"Ett perfekt komplement"

Uppgiften kom från branschsajten Snuscentral.org och har nu visat sig stämma. Idag går Swedish Match själva ut och berättar om förvärvet. 

- Under grundaren Henrik Jacobssons ledning har Gotlandssnus genom en tydlig gotländsk identitet och en portfölj av högkvalitativa premiumprodukter, lyckats växa sin marknadsposition. Vi ser fram emot att tillsammans med Henrik och resten av Gotlandssnus personal fortsätta att utveckla verksamheten på Gotland. Gotlandssnus är ett perfekt komplement till vår nuvarande affär och kommer att ge ett ytterligare djup till våra erbjudanden, säger Swedish Matchs koncernchef Lars Dahlgren i en kommentar.

Henrik Jacobsson kommer att fortsätta i sin roll som vd för Gotlandssnus och uppges också kvarstå som minoritetsaktieägare i Gotlandssnus. Han är dock nöjd med att företaget får nya ägare.

Annons
Annons
- Vi är mycket glada att nu ha en partner som Swedish Match, och ser fram emot att fortsätta växa med våra produkter, tillverkade på Gotland, för både snusälskare och de som föredrar tobaks- och nikotinfria alternativ, säger Henrik Jacobsson.

Priset på 300 miljoner bekräftas ej

Enligt Snuscentral.org så ska priset för Gotlandssnus ha landat på 300 miljoner kronor, men huruvida just den detaljen stämmer är inget som bekräftas av Swedish Match. Istället konstaterar man att detaljerna kring köpet inte kommer att offentliggöras, men att Gotlandssnus har en årsomsättning på runt 50 miljoner om året.

Gotlandssnus uppges också producera cirka fyra miljoner dosor årligen och ha 40 anställda. Deras bas är i Romakloster på Gotland.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta