SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Bambora
Så ökar du konverteringsgraden med rätt betalningslösning

Så ökar du konverteringsgraden med rätt betalningslösning

2019-05-15 08:00

Själva betalningsprocessen är ett av de mest förbisedda stegen när det kommer till att konvertera hemsidebesökare till betalande kunder. Här är tre exempel på hur din betalningslösning påverkar konverteringen och vad du kan gör för att förbättra konverteringsgraden.

Alla e-handlare vet hur svårt det är att ta en onlinekund genom hela köpprocessen, från ”medvetenhet” till ”köp”. I genomsnitt överges nästan 70 procent av alla kundkorgar på e-handelssajter och inom vissa industrier, exempelvis resor, ligger siffran på över 80 procent.

Vad kan du då göra för att motverka detta? Att vara tydlig med fraktkostnader och att ha en generös returpolicy tar dig en bra bit på vägen men ditt val av betallösning spelar en större roll för din konverteringsgrad än vad du kanske tror.

Betalningar måste vara friktionsfria

En lång och komplicerad betalningsprocess är ett säkert sätt att skrämma bort potentiella kunder. Enligt statistik från Baymard överger 27 procent av kunder sina köp på grund av att det tar för lång tid eller är för komplicerat att avsluta köpet. Baymards studier visar också att det genomsnittliga betalfönstret har dubbelt så många fält att fylla i än vad som egentligen behövs. Behovet av enkla och friktionsfria betalningar har även vuxit av att allt fler kunder nu väljer att handla via mobilen. I dag kommer majoriteten av all e-handelstrafik från mobiler men dåliga mobila användarupplevelser gör att andelen övergivna kundkorgar är väsentligt mycket högre för mobiler än för desktop.

Vad du kan göra: Hitta en leverantör som erbjuder dig en friktionsfri och mobilvänlig betalningslösning. Testa betalningsprocessen på egen hand för att säkerställa att kunder inte omdirigeras till en ny sida eller tvingas fylla i ”onödiga” fält. Ett annat sätt att lyfta din konverteringsgrad är att skaffa en betalningslösning som kan komma ihåg kundernas kortuppgifter till nästa gång de handlar.

Erbjud rätt betalmetoder

Att ha rätt mix av olika betalmetoder är ett av de bästa sätten att öka din konverteringsgrad. Enligt en undersökning som e-handelsorganisationen FDIH gjort tillsammans med Bambora uppgav 25 procent av de tillfrågade danska konsumenterna att de beslutat att inte genomföra ett köp eftersom deras föredragna betalalternativ saknades. Och när Postnord frågade Nordiska konsumenter hur viktigt det var för dem att erbjudas ett brett utbud av betalalternativ svarade 72 procent att det var "viktigt" eller "mycket viktigt"

Vad du kan göra: Analysera dina kunder för att se vilka betalalternativ de efterfrågar. I Sverige täcker du exempelvis in de allra flesta kunder med en blandning av fakturabetalning, kortbetalning och Swish. Vill du sälja i Danmark kommer kortbetalningar och MobilePay räcka för de flesta kunder. Om du vill nå ett ännu större geografiskt område bör du säkerställa att din betalningsleverantör även kan hantera cross-border-betalningar och ett flertal valutor. Enligt Shopify föredrar 92 procent av alla konsumenter att handla på sidor som låter dem betala i sin egen valuta. 

Konvertera mer med rätt inlösare

Kort är den enskilt vanligaste betalningsmetoden i dag och ditt val av kortinlösare har en avgörande påverkan på andelen godkända kortbetalningar. Utmaningen kring att få kortbetalningar godkända handlar om säkerhet. För att den kortutgivande banken ska godkänna en transaktion måste de lita på att det inte rör sig om ett bedrägeriförsök. Bankerna gör denna bedömning genom att analysera den data som skickas med varje transaktion, för att se om den uppfyller deras säkerhetskriterier. Inlösaren måste alltså skicka med precis den data som bankens säkerhetskriterier kräver, annars riskerar även legitima transaktioner att flaggas som misstänkta bedrägerier. Och eftersom olika banker har olika regler måste inlösaren anpassa sig till olika bankers säkerhetskriterier för olika transaktioner.

Vad du kan göra: När det gäller att minska antalet legitima transaktioner som stoppas är det stor skillnad mellan olika inlösare. Genom att välja en inlösare som arbetar aktivt med att hitta och åtgärda orsakerna till nekade betalningar kan du förbättra andelen godkända betalningar markant. 2017 genomförde Bambora en studie på över 300 handlare som bytt från en annan inlösare till Bambora under föregående år. I genomsnitt såg man en 3,7 procentig ökning av andelen godkända transaktioner och jämfört med en specifik inlösare var ökningen hela 8,6 procent.    

Vill du boosta din konvertering? Läs mer på bambora.com/sv/se/online/

Om Bambora
Bambora är ett globalt betalningsföretag med en vision om att göra betalningar enklare, både för företag och för deras kunder, och hjälper i dag fler än 125 000 handlare i 65 olika länder att ta betalt. Bambora är sedan 2017 en del av Ingenico Group, en av världens största betalningskoncerner.

 

 

Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta