SDH om krisperioden: ”Trodde inte att utfallet skulle bli så bra”

Bra betyg för PostNord?

Branschorganisationen Svensk Digital Handel har undersökt hur det gick med e-handelsleveranserna perioden innan jul. Med tanke på de mindre smickrande rubrikerna 2017, kring diverse paketkaos, är det förstås högst relevant att få en inblick i förra årets julhandel.

Enligt Svensk Digital Handels undersökning, som genomfördes den första veckan i år med hjälp av 2022 intervjuer, ska 94 procent av konsumenterna varit nöjda med e-handelsleveranserna under julhandeln 2018.

Annons
Annons

- Vår förväntan var att leveranserna skulle fungera betydligt bättre den gångna julen än föregående år men vi trodde nog inte att utfallet skulle bli så här bra, säger SDH:s vd Per Ljungberg, i en kommentar till undersökningen.

Går inte att kopiera 2018 års upplägg

Kunderna sägs även ha varit nöjda med leveranserna till paketombud, ett område som tidigare fått kritik för exempelvis långa kötider. Svensk Digital Handel varnar dock fraktbolagen för att ligga på latsidan, trots ett till synes bra utfall i fjol. Förra årets upplägg kommer alltså inte gå att kopiera i år.

- Fler paket som ska igenom hela logistikkedjan under kortare period och försäljningstopparna kommer vara mer koncenterade. För att börja planeringen i god tid, och undvika överraskningar, har vi bjudit in de största logistikaktörerna som hanterar företagens leveranser till Svensk Digital Handels logistikgrupp, säger Per Ljungberg.

"Det har skett stora framsteg"

Enligt Svensk Digital Handels undersökning är det också väldigt tydligt hur svenska konsumenter vill ha sina e-handelsleveranser. Sju av tio konsumenter vill ha alternativet hemleverans om de själva får välja fritt.

- Det har skett stora framsteg inom leveranser i Sverige senaste åren. Konsumenterna vill ha mer valfrihet och i ökad utsträckning få sina e-handelsköp levererade hem till sin dörr, säger Per Ljungberg.

På frågan vem som levererat deras senaste e-handelsbeställning svarade konsumenterna följande:

1. PostNord (52%)
2. DB Schenker (12%)
3. DHL (12%)
4. Bring (4%)
5. Best (2%)
6. Budbee (2%)
7. Airmee (2%)
8. Distributör av livsmedel (2%)
9. Instabox (1%)
10. UPS (1%)
11. Annan (2%)
12. Vet ej (9%)

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!