SEBC 2014 bjöd på multipla kanaler och nya insikter

I onsdags vallfärdade strax under tusen e-handlare och e-handelsleverantörer till Göteborg. Det var nämligen dags för Scandinavian E-Business Camp eller SEBC 2014. En konferens som brukar leverera bra talare och en trevlig atmosfär. I år kändes evenemanget något kortare än tidigare men med mer plats för mingel, nätverkande och fest.

Det var flera intressanta föredrag under årets Scandinavian E-Business Camp i Göteborg och många olika områden behandlades. Det övergripande temat skulle vi nog säga var multikanal. Vi fick nämligen två djupa föredrag ifrån en butik som satsar på näthandel och en e-handel som satsar på fysisk butik. Båda med målet att sömlöst sammanfoga alla säljkanaler.

Först av allt passade dock arrangören Jetshop på att släppa två nyheter under introduktionen. Förutom att satsa på kundtjänst så köper de nu upp hela företaget Keycrunch som ska vara experter på sökmotoroptimering. Keycrunch höll även i ett seminarie om hur man jobbar med sökjätten Googles nya tjänst, Google Shopping. Ett verktyg som många Jetshop-kunder sägs ha använt framgångsrikt den senaste tiden för att fånga upp nya kunder på nätet.

Annons

Socialt ansvar och en miljardresa

 

Det första föredraget på SEBC 2014 handlade dock inte alls om e-handel. Utan vad vi fick lära oss av Sofia Hellqvist ifrån Project Playground (spela upp) var hur man som företag kan jobba med CSR, företags samhällsansvar. Hon efterlyste även en tjänst för att para ihop företag med passande välgörenhetsorganisationer.


Sofia Hellqvist ifrån Project Playground (klicka för fler bilder)

Magnus Dimert tog oss sedan på en nostalgitripp (spela upp) då han berättade om Adlibris resa ifrån 1997 till dagens miljardföretag med en egen väg, Adlibrisvägen. En stor del av deras framgång sades handla om återkommande kunder och kontrollerad organisk tillväxt.

Vi fick även en inblick i butikskedjan Joys e-handel när Charlotte Nordén äntrade scenen (spela upp). Det pratades bland annat om att inte tappa fokus på sina kunder. De såg även returer till butik som en bra möjlighet till merförsäljning.

MQ:s e-handelssatsning berör

 

Annons

Efter lunchen dag ett var det dags för en ännu en butikskedja med e-handel. Mikael Stålnacke ifrån MQ förklarade hur de integrerat e-handeln i butik (spela upp). Många var imponerade av hur MQ såg på och hanterade e-handeln i samspel med butikerna.

Näste man till rakning var ingen mindre än Freddy Sobin ifrån Consortio Fashion Group (spela upp), med bland annat Halens, Cellbes och Bubbleroom under sig. Halens som kommer ifrån postorderbranschen sades idag ha 90 procent av beställningarna online. Koncernen ska alltså i högsta grad vara en e-handelskoncern numera. De jobbar dock fortfarande med katalogerna som levererar försäljning men de styr idag kunder till nätet. Även om de har en analog bakgrund ska Halens faktiskt vara en fena på sociala medier och där gav Freddy en hel del tips.

Ifrån ganska renodlade e-handelsdiskussioner gick vi härnäst till investesteringar och värderingar. Ola Gravenfors och Erik Arvidsson ifrån Censor gav nämligen en djupgående analys (spela upp) av läget inom riskkapital och näthandel. Vilka spelare finns det och hur förvärvas e-handlare mellan olika aktörer.

Bilder är det som gäller

 

Sist ut dag ett var Ida Nilsson ifrån Change (spela upp). Hon berättade om sin kärlek till bilder men även hur man använder dem bäst i olika sociala medier. Bilder sades vara mycket bättre än text och i många fall även video när man vill nå ut till sina kunder.

Efter en lång fest med prisutdelning var det dags att ta sig upp för att insupa mer e-handelskunskap. Först ut dag två fick vi träffa Gustaf Tunhammar ifrån Virtusize (spela upp). Det som låg Gustaf varmt om hjärtat var förstås e-handelsreturer och främst sådana av kläder. Vi fick dock lära oss mer om problemet i stort och hur olika marknader påverkas.

Från e-handel till butik

 

Nästa föredrag var mycket intressant som kontrast till det av Mikael Stålnacke dagen innan. Svante Tegnér ifrån Bubbleroom gjorde nämligen comeback på SEBC (spela upp) efter att ha gästat evenemanget även 2012. Denna gång har dock Bubbleroom precis slagit upp en fysisk butik och denna utveckling är det förstås många som följer. Det är även intressant att få höra hur en renodlade näthandlare tänker kring multikanal, jämfört med till exempel MQ.

Svante berättade ingående om deras satsningar på fysiska butiker. Det ska nämligen bli många fler om allt går bra, uppemot 20 stycken planeras. Freddy Sobin meddelade även tidigare att flera av koncernens nätbutiker förmodligen kommer ta steget ut i den fysiska världen om Bubblerooms satsning är framgångsrik. Svante berättade att det hittills ska ha gått riktigt bra sedan de öppnade i mars. Det är alltså inte omöjligt att vi får se Halens-butiker i framtiden.

Välklädd man fångar publiken

 

Efter Svante klev Jan Borghardt upp på scenen (spela upp). En äldre herre ifrån skjorttillverkaren Eton som med karisma berättade om företagets utveckling sedan starten 1928. En spännande men lång resa och det var knappt att e-handeln kom på tal. Vi fick dock en bra inblick hur de byggt upp sitt varumärke.

Moderatorn Carin Hjulström som med bravur ledde årets SEBC fick nästan dra bort Jan ifrån scenen, till publikens besvikelse. Sedan var det dags att runda av SEBC 2014 och slutdiskussionen med panelen handlade bland annat om multikanal.

Är e-handel bara en kanal?

 

Malin Sundström, handelsforskare ifrån Borås, lyfte frågan om detaljhandel (retail) verkligen är samma sak som e-handel. När alla pratar om kanaler får man inte glömma alla fördelar som e-handeln har över den traditionella handeln och kanske främst då det gäller kunskap om kunderna. Detta var även något som Svante pratade om när han exempelvis förklarade hur det var dumt att sälja varor i den fysiska butiken som de vet inte säljer i just det geografiska området. Samtidigt konstaterade han att det var flera nya lärdomar man kunde dra genom en butik, där man kunde se vilka som faktiskt handlade och olika köpmönster.

Utöver multikanal diskuterades förstås den mobila revolutionen under SEBC. Allt mer trafik kommer ifrån mobila enheter. Hur man skall mobilanpassa är fortfarande på agendan och det är inte alla som vill hoppa på det responsiva tåget. De flesta verkar dock eniga om att den mobila handeln behöver smidigare betallösningar.

Det var SEBC 2014 i korthet. Vi livesände dock över 11 timmar av evenemanget så är det något föredrag ni vill kolla på igen finns dag ett och dag två på vår YouTube-kanal.

Annons