Sökjätten firade sin tioåring igår

Googles annonssystem Adwords fyllde tio igår. Det är tio år av enorma intäkter ifrån Googles sida. Systemet har som vi alla vet även betytt mycket för ehandeln, både på gott och ont.

Stina Honkamaa, vd för Google sverige, berättar för dagensmedia om deras resa. Hon säger att Google hade turen att befinna sig i branschen när den verkligen tog fart. Vidare berättar hon om hur marknaden växer och kallar alla sökningar för deras lager.

Annons
Annons

Tydligen gör Svenskarna 25 miljoner sökningar om dagen vilket är en ökning med 35% på ett år. Klicken på sponsrade länkar ökar ungefär lika mycket. Sök-investeringarna följer även de kurvan och ökade med 34% under andra kvartalet i år. Antalet adwords-användare har dock "bara" ökat med 28% det senaste året.

Google kanske skulle ändra sin slogan till "Det går bra nu". Vi hoppas i alla fall att de hade på sig partyhattarna igår. Sedan adwords lanserades har Google köpt upp en massa företag. De satsar till exempel på olika energilösningar, men även mer bekanta tjänster som YouTube, Google TV och Android. Du tänker kanske att de försöker utöka sin portfölj, dumt att lägga alla ägg i samma korg (söken). Även om det kanske är målet så ser det ut såhär:

Detta är baserat på Googles nettoinkomst. Det är uppenbart att Google, fortfarande, primärt är en sökmotor. Siffrorna är ifrån tredje kvartalet i år (Q3). Analyser av Googles Q3 resultat visar också på att annonsering och ehandel-relaterade verksamheter går riktigt bra.

Vi tänkte att det kunde vara bra att veta hur det går för vår vän Google. Vissa av oss är starkt beroende av sökjätten och andra lite mindre, men den ehandlare som helt kan bortse ifrån Google skulle vi vilja träffa.

Källa (dagensmedia)
Källa (businessinsider)
Källa (benzinga)

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!