Sökmotorn allt viktigare för att vinna konsumenterna

Ett av världens största företag och återförsäljare, Walmart, har lanserat ett nytt sökverktyg på Walmart.com som ökat antalet slutförda köp med drygt 15 procent. Den nya sökmotorn är programmerad att placera de objekt som säljer bäst, är en snackis på sociala medier eller fått bra recensioner i topp i sökresultaten.

Slaget om konsumenterna verkar fokuseras kring sökmotorerna. Vi har tidigare skrivit om att Amazon och Google är de mest populära platserna för att undersöka produkter inför ett köp. Nu har även Walmart gett sig in i kampen och tagit fram en ny sökmotor som ska ge mer relevanta sökresultat.

Den nya sökmotorn presenterar nu resultat baserat på de objekt som kunder nyligen köpt eller sökt och klickat på, produkter som kunder skrivit om och delat på Facebook och produkter som fått positiva recensioner.

Annons

– Ett litet team på cirka 15 personer från Walmarts forskningslabb har utvecklat verktyget under de senaste 10 månaderna, säger Sri Subramaniam, vd för WalmartLabs, som övervakade projektet.

– Den nya tekniken gör ett mycket bättre jobb med att förstå vad konsumenten är ute efter.

Färre hundkojor i sökresultaten

Ett tydligt exempel på att sökningen lämnar mer relevanta resultat är när en konsument söker på ordet ”house”. I den gamla sökmotorn dök det upp ett stort antal hundkojor bland toppresultaten, något som sällan ledde till köp.

Med den nya sökmotorns algoritm så hamnar i stället tv-serien House i topp. Enligt Walmart har antalet slutförda köp ökat med 10-15 procent tack vare de förbättrade resultaten med den nya sökmotorn.

Man har också byggt 500, 600 anpassade landningssidor för sina vanligaste sökord, till exempel cyklar. Dessa sidor har bilder för underkategorier som vuxencyklar, barncyklar, motionscyklar och cykeltillbehör ovanför sökresultatet för att underlätta för konsumenterna att hitta vad de letar efter.

Enligt Subramaniam kommer Walmart att fortsätta förfina sökverktyget och det finns planer på att inom en nära framtid integrera de objekt som konsumenter delar på Pinterest.

Källor: Internet Retailer, TechCrunch

Annons
Annons