Så får du 70% fler att öppna dina Alla hjärtans dag-utskick

E-handlare som marknadsför sig via mejl till kunderna gör klokt i att plocka fram sin mest kärleksfulla sida såhär års.

Alla hjärtans dag närmar sig med stormsteg och många e-handlare är i full färd med att få sina kunder att beställa kärleksfulla gåvor till sina nära och kära. För den som vill sätta lite extra fart på försäljningen kommer därför Internet Retailer med ett hett tips - nämligen att skicka marknadsföringsmejl med ord som “romance” i ämnesraden.

Enligt tidningen visade en amerikansk undersökning från dagarna före Alla hjärtans dag förra året att chansen att kunden öppnar mejlet är mer än 70 procent större om mejlet hade ett romantiskt ord i rubriken.

Annons

- Genom att använda ord som “romantik” och “förälskelse” i din epostmarknadsföring inför Alla hjärtans dag möter du vad kunderna letar efter, och du förbättrar både din öppningsrate och din försäljning, säger Eric Gilbert på marknadsföringsföretaget GoDaddy, som ligger bakom undersökningen. 

Vill få gehör för önskemål

Om svenskarna är lika kärlekstörstande som amerikanerna återstår att se, men konsumtionen relaterad till årets Alla hjärtans dag i USA väntas enligt Internet Retailer nå 18,2 miljarder dollar.

Nyhetssajten, som också återger information från en annan undersökning, konstaterar att både män och kvinnor helst vill ha “något omtänksamt” i present av sin partner den 14 februari. Det kan enligt IR till exempel innebära något handgjort eller något man tidigare nämnt att man vill ha. 

Annons