Så ökade AIK sin nätförsäljning med 50%

Stora framgångar med e-handeln har gett hela klubben ett ekonomiskt uppsving.

Idrottsklubbar måste inte nödvändigtvis vara ekonomiskt beroende av frivilliginsatser och statliga bidrag. Det inser allt fler föreningar, som börjat sälja så kallad merchandise i egna webbshoppar på nätet, vilket vi även berättat om i en tidigare helgläsning.

Omsatte 12 miljoner

En klubb som lyckats riktigt bra med detta är AIK.

Annons

Under 2016 slog klubbens e-handel AIK Shop alla rekord. Omsättningen på nätet översteg under året 12 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 50 procent jämfört med föregående år.

Särskilt bra gick det i julhandeln, med start från och med Black Friday, som ökade med 31 procent jämfört med 2015. Det innebär också att julförsäljningen dubblats sedan 2013.

Över hälften av köpen görs i mobilen

Men klubben ser också en annan trend: Allt fler köp görs i mobilen. Faktum är att de mobila köpen står för hela tillväxten i e-handeln de senaste två åren.

Under fjärde kvartalet 2016 stod mobilköpen för över hälften av samtliga order, närmare bestämt 56 procent. Räknar man även in beställningar som gjorts från Surfplattor så blir andelen order från mobila enheter hela 64 procent.

"Varit extremt duktiga i sociala medier"

Så hur gjorde klubben?

År 2013 bytte föreningen e-handelsplattform till E37, som gjorde om sajten och gjorde den tydligare och modernare. I samma veva förenklades även betallösningarna och AIK Shop fick en helt integrerad e-handelskedja.

Under våren 2015 började satsningarna på nätbutiken på allvar. Sidan mobilanpassades och föreningen började satsa på marknadsföring i sociala medier.

- Det vi har gjort är att vi har byggt upp och satsat hårt på en webbhandel med ett brett utbud och att du smidigt enkelt ska kunna gå in och köpa de här sakerna. Vi har också varit extremt duktiga i sociala kanaler som Facebook, Twitter, Instagram. Vi har inte gjort reklam någon annanstans alls, utan satsat helt på sociala medier, berättar AIK Fotbolls kommersielle chef Stefan Jonasson, som tidigare även varit merchandise-chef i AIK Shop, till Ehandel.se.

Annons

Stefan Jonasson och AIK-spelaren Henok Goitom

Foto: Svea Ekonomi

Införde säsongsanpassade kampanjer

Och kanske är det inte så konstigt att den strategin varit framgångsrik.

Med över 229 000 följare på Facebook, 85 000 på Instagram och 37 000 på Twitter har företaget minst sagt en bra plattform för marknadsföring just i sociala medier.

Klubben började också ha säsongsanpassade kampanjer, inte minst i samband med just julhandeln. En omnikanalsatsning gjorde också sitt till. Under den pågående kampanjen “Matchens vara” sålde man exempelvis på matchdagar en specifik vara till rabatterat pris.

1000 order på ett dygn

Det hela gav snabbt resultat. Under Black Friday-kampanjen trillade det in inte mindre än 1000 order inom loppet av ett dygn. Det följdes upp med en julkalender där supportrarna varje dag bjöds på en lucka med unika erbjudanden.

- Vi har extremt duktiga och trogna supportrar som stödjer sin klubb vid kampanjer och speciella tillfällen, konstaterar Stefan Jonasson.

Även basket, boxning och hockey

 Under de senaste åren har man även satsat på att bredda utbudet i shoppen. Produkter från andra AIK-sektioner förutom fotboll har också börjat säljas i e-handeln, och numera kan även de som stödjer något av AIK:s lag inom basket, boxning eller ishockey hitta grejer de gillar. Under 2016 hade AIK Shop således 1100 olika produkter att välja på.

Snittorder i webbshoppen: 619 kronor

När AIK summerar 2016 kan de se tillbaka på ett år där e-handeln nådde en åttasiffrig omsättning och tog emot totalt 21 504 order. Enligt Stefan Jonasson låg snittordern per åskådare under matchdagar på 13 kronor, en summa som han menar är i nivå med de siffror som flera europeiska storklubbar uppvisar.

I webbshoppen låg snittordern totalt på 619 kronor.

- Det är en helt fantastisk summa, säger Stefan Jonasson.

"En otroligt viktig inkomst"

Han konstaterar att framgångarna med e-handeln har gett hela klubben ett uppsving.

- Det lyfter hela klubben och varje krona är otroligt viktig för föreningar och klubbar.

Den trenden tror han kommer att hålla i sig i framtiden.

- Jag tror att merchandise kommer att vara en otroligt viktig inkomst för idrottsföreningar inom om ett par år. När man tittar ut i Europa är det en av de viktigaste intäkterna för klubbarna och så blir det nog här också.

Annons