Annons

Så räddar du dina Kina-relationer när de vägrar leverera

Krönika: Så räddar du dina Kina-relationer när de vägrar leverera

2017-09-12 12:30

I sin förra krönika förklarade Andreas Cermak hur man lyckas göra affärer i Kina utan att kunna kinesiska. Nu berättar han hur man ska göra om allt ändå går åt skogen.

Efter att ha gjort affärer med drygt 500 kinesiska leverantörer, i ett land utan rättsväsende och fungerande kontrakt, så har jag någon form av statistik att utgå ifrån. Samtliga leverantörer har varit beredda att leverera 5-1000 exemplar av en produkttyp, jag har endast jobbat med små och medelstora fabriker.

De små kvantiteterna leder till att man måste vara noga med hur man väljer rätt leverantörer. Speciellt om det är produkter där leverantören skulle kunna ta ut goda vinster vid bristfällig kvalitét. Eller om det är produkter som kräver hög kunskapsnivå för att producera.

Exploderande produkter

Min första leverantör av laptopbatterier, år 2006, hade ett fint kontor och en seriös fabrik. De lovade i möten och i villkor en procents returgrad. Som ny i Kina kändes det seriöst och pålitligt, de hade också en bra prisnivå. Efter andra inköpet märkte jag att returgraden inte alls stämde. Felprocenten låg på 25 till 30 procent, och det började strömma in returer. Droppen i bägaren var att en kunds dator exploderade (ingen person kom till skada). Något förskräckt kontaktade jag leverantören för att de skulle ta tillbaka alla batterier som jag hade förskottsbetalat. Jag fick direkt kalla handen. De ville varken ersätta datorer eller batterier.

Jag slutade givetvis att beställa från dem. Detta i sin tur gav leverantören lägre incitament att ta tillbaka trasiga produkter. Jag gjorde mitt yttersta för att lösa situationen med leverantören, men leverantören lade bara locket på helt och undvek oss.

I ett något frustrerat ögonblick skapade jag ”leverantörenswebbadressWARNING.com”. Där laddade jag upp bilder på kundens exploderade dator samt skrev lite vad jag tyckte för att andra inte skulle gå på samma nit som jag hade gjort. Inspirerad av min SEO-kompis Magnus Foss länkade jag in lite köpta länkar. På några dagar låg sajten topp två på Google, i ranking efter min leverantörs sida.

En vecka senare ringde plötsligt min tidigare okontaktbara leverantör och frågade om jag ägde sajten ”leverantörenswebbadressWARNING.com”. Visst, sa jag. En sekund senare gavs telefonen över till företagets VD som först var rosenrasande, men efter att jag hade förklarat exakt vad som hänt så vände han och det blev en givande dialog. Samtalet slutade med han frågade om de i efterhand fick ersätta kundens dator samt återbetala samtliga returer.

Han ville även ses för att prata lite om hemsidor och SEO när jag kom till Kina nästa gång. Han tog till sig feedbacken om kvalitén och lade om företagets strategi. Det är inget jag kan bekräfta utöver att han kör en dyr bil och framstår som framgångrik i Kina. Jag valde att inte fortsätta att köpa från dem. Idag är vi bekanta och har en god relation, sidan är dock nedtagen.

Undermålig kvalitet

För något år sedan började en av våra huvudleverantörer av mobiltillbehör att leverera betydligt sämre kvalitet än tidigare. Något märkligt eftersom vi hade jobbat tillsammans med dem i över fem års tid.

Problemet var att de 500 senaste produkterna samtliga hade ett fel som var omöjligt att kvalitetstesta, plus att jag hade 600 enheter som väntade på att bli utbytta. Att returnera till små kinesiska leverantörer, som man har dragit ner ordervolymerna till, är inte optimalt. Jag hade alltså totalt 1100 oanvändbara produkter av den dyrare sorten och inte det absolut sämsta förhandlingsläget.

Speciellt eftersom jag inte hade lagt en order på över en månad. Via telefon vägrade leverantören att hjälpa mig med returerna. Efter att ha rådfrågat kinesiska affärsbekanta var det inte läge att gå till polisen, utan bara att sätta sig på ett flyg och möta dem öga mot öga.

Jag visste att min kinesiska leverantör var imponerad av min webbshop, och att hon ville starta en egen, samt att hon ville få fler amerikanska kunder. Eftersom jag hade projektlett en rad webbshoppar, samt hade ett kvalitetskontroll-team som var delvis amerikanskt, hade jag en del värde att ge henne.

Annons
Annons

På kort notis tog jag ett flyg till leverantören. Redan vid första mötet, direkt efter ankomst, lämnade jag personligen över de 1100 varorna. Jag berättade om den uteblivna försäljningen till oss i ett antal månader, vilket motsvarade ett belopp som översteg sex siffror. Det visade sig att hon inte hade en aning om den totala volymen jag hade handlat för eller vårt värde som kund, trots att hon var chef. Trots detta var hon inte intresserad av att göra utbyte på produkterna.

Jag erbjöd mig att tipsa om ett bra team för att bygga hennes e-handel, samt sade att jag skulle erbjuda henne att träffa mitt amerikanska kvalitets-team som lätt skulle kunna hjälpa henne med USA-expansionen. Efter detta möte ville hon fortfarande inte hjälpa mig att byta ut några varor. Något frustrerande, när jag hade flugit långt och lagt min tid på detta.

Jag lät det smälta lite och hörde av mig till henne på WeChat dagen efter. Då berättade jag att hon kunde få träffa mitt amerikanska team, samt min vän som är grym på att sätta ihop webbshoppar, nästkommande dag. Nu gick det upp för henne att det var värdefullt. Hon sade att hon hade tänkt om och var nu villig att byta alla produkter som var nya, samt reparera de som var använda, bara hon fick vad jag utlovat. Sagt och gjort, dagen därpå ordnade jag två möten till henne. Så vi försonades till slut. Jag fick vad jag ville och båda blev nöjda.

Hon var väldigt stolt och bjöd mig på frukost vid vårt andra möte. Då hade hon hade köpt ekologisk europerisk müsli för 200 kronor (samma müsli som vi kan köpa på Ica för så lite som 29 kronor).

 Andreas Cermak bjöds på "exklusiv" Ica-müsli i Kina

Att tänka på gällande Kina-returer

Om du vill få kontroll över din kvalitet och din returgrad är det viktigt att förstå hur mycket mer omständligt och potentiellt dyrare det är att hantera returer i Kina om man jämför med andra länder. Givetvis gäller detta min bransch och mindre leverantörer.

Du bör diskutera denna fråga i detalj innan problem uppstår. Annars kan man åka på fyra extra frakter. Är det en riktigt dålig leverantör kommer de att skicka tillbaka samma vara som du en gång reklamerade. Vilket förstås kan bli en rejäl kostnad och bra att ha med sig när man räknar på en produkt.

Frakt 1: Från kund till dig. Du betalar för att kunden ska skicka tillbaka den trasiga varan till ditt lager.
Frakt 2: Du skickar varan till Hong Kong/Kina. Beroende på produktgrupp har jag märkt att den kinesiska tullen gärna lägger beslag på, eller håller dem extremt länge i förvar. Detta gäller returer som du skickar direkt till Kina. Jag har löst problemet genom en speciell agent som är god vän med tullen och sköter leveransen från Hong Kong till "mainland" Kina.
Frakt 3: Varan fraktas tillbaka till Sverige.
Frakt 4: Produkten fraktas till slutkund.

Har ni frågor om hur man löser problem med Kinesiska leverantörer går det bra att kontakta mig.

Andreas Cermak

Grundare MrGizmo och FHR Trading

Började inom mobiltelefonindustrin 1998 som inköpare och byggde den första e-handeln 2001. Har inrättat ett specialiserat supply chain management system i Kina. Den första webbutiken med leveranskedjan var MrGizmo.se som lanserades 2007. Fem år senare såg han möjligheten att tillämpa affärsmodellen på B2B-marknaden och grundade FHR Trading AB.

Annons
Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

EU-länderna överens om att förbjuda GEO-blocking.

2
Annons
Annons

Stadium låter kunderna beställa direkt från lagret i butik

Snabbare nätverk ska underlätta beställningar direkt i butik.

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Kraftig orderökning under måndag och tisdag.

Säger nej till köphysteri - satsar på

Säger nej till köphysteri - satsar på "Everlasting Friday"

"Underskatta aldrig en underdog".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Youtubes succésyskon tar nästa e-handelssteg.

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Sålde för över 440 miljoner under det senaste kvartalet.

Annons
Annons
Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Och det är e-handeln som lockar.

Sveriges största <nobr>e-handelsdag</nobr> fanns knappt för tre år sedan

Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Förbered dig på försäljningskaos.

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk <nobr>e-handelsreklam</nobr>

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk e-handelsreklam

Lyckades inte styrka att prissänkningen ägt rum.

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

"Hade du frågat mig i går hade jag inte ens tänkt tanken".

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.