Så ska e-handlaren fiska hem kunderna från utlandet

Sportfiskebutik på nätet vill få svenska kunder i fångsten.

Den nätbaserade sportfiskebutiken Ribatex har noterat att många svenska fiskare handlar sina fiskeutrustning från nätbutiker utanför Norden, som ofta är billigare. Detta har företaget nu bestämt sig för att ändra på.

Ska erbjudas internationella priser

Första steget är den kundklubb som företaget grundade i förra veckan. Istället för att ha tillfälliga kampanjer är tanken att medlemmarna i kundklubben, Ribatex Plus, ska erbjudas billigare priser, vilket sker genom att Ribatex samarbetar med internationella e-handlare inom samma område.

Annons

- Problemet vi sett för svenska fiskare är att priserna på fiskeutrustning är mycket högre i Sverige än i övriga Europa. Vår affärsidé är att erbjuda kunder fiskeutrustning till samma låga priser som de får utanför Sverige. Det är orsaken till varför vi skapat denna kundklubb, där vi gör det möjligt för kunder att köpa fiskeutrustning till samma låga pris som övriga Europa men via en svensk butik. Vi fokuserar på att ge våra kunder god service och fina produkter till lågt pris och våra europeiska partners hanterar inköp och logistik, skriver Ribatex e-handelschef Zaid Jirges till Ehandel.se.  

Kan inta resten av Norden

I dagsläget finns Ribatex endast i Sverige, men planen är att eventuellt utöka till att sälja i hela Norden.

- Vårt mål är att bli den bästa sportfiskebutiken på nätet och ett steg i rätt riktning hoppas vi är med denna kundklubb. Målet är att så småningom få alla Sveriges sportfiskare som medlemmar. Ett positivt tecken är att vi sedan lansering fått väldigt positiv feedback av våra kunder, skriver Zaid Jirges.

E-handel för hela slanten sedan 2016

De som går med i kundklubben ska enligt Ribatex erbjudas 6000 olika fiskeprodukter samt en prisgaranti som täcker hela Europa och 100 dagars fria byten och returer. Tanken är att kunden ska kunna känna sig trygg med att de handlat till bästa pris.

Ribatex grundades 2012 och var från början ett företag med både fysisk butik och e-handel. För knappt ett år sedan ändrades dock inriktningen och företaget satsar nu helhjärtat på e-handel.

Annons