Exklusiv intervju: Så ska miljardbolaget erövra Sverige

"Språket kommer inte göra någon skillnad".

Made.com firade nyligen sin tionde födelsedag, och 2018 omsatte aktören 173 miljoner pund. Idag finns företaget representerat i Storbritannien, Irland, Frankrike, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Spanien samt Danmark, och från och med förra veckan även i Sverige.

LÄS ÄVEN: Miljardbolaget Made.com kommer till Sverige i år

Annons
Annons

Men möbelföretaget nöjer sig inte där utan planerar att utöka listan till 13 länder. Redan i år ska Made.com lansera sin sajt på den italienska och portugisiska marknaden.

Företaget är ett renodlat e-handelsföretag, men driver även ett mindre nätverk av fysiska showrooms. I samband med den svenska lanseringen öppnade Made.com upp sitt första showroom i Sverige. Showroomet öppnades den 8 maj, i The Lobby i Stockholm, och kommer att stå öppet fram till den 5 juni.  

– Eftersom att vi inte har funnits i Sverige tidigare vill vi låta svenskarna lära känna oss, se vem vi är och vad för stil och kvalité vi erbjuder. Vi tror också att det fortfarande finns kunder som föredrar att klämma och känna på produkter, så därför vill vi möta så många behov som möjligt, säger Annabel Jack, kommersiell chef på Made.com, till Ehandel.se och fortsätter:

– Vi är väldigt angelägna om att visa upp vårt varumärke och våra produkter i Sverige. I längden kommer vi att fokusera på e-handeln. Om vi nu upplever att showroomet är något som kunderna efterfrågar, så kan vi överväga ett permanent showroom. Men planen är att finnas fysiskt i en månad och sedan satsa stenhårt online.

LÄS ÄVEN: Made.com - expressleverans och svensk valuta

De showrooms som företaget driver permanent idag fungerar som en förlängning av webbutiken.

– Vi jobbar med vår omnikanal mest genom våra permanenta showrooms. VI har till exempel ett stort showroom i Soho i London där kunder kan skanna våra produkters QR-koder med sin telefon och se information eller köpa varan online antingen på vår sajt eller i vår app, säger Annabel Jack.

Danmark var den första nordiska marknaden på vilken Made.com lanserade en lokal sajt. Nu blev det dags för Sverige som fick inta andra plats, men enligt Annabel Jack är de övriga nordiska länderna inte med i den närmsta planeringen. 

Annons
Annons

Jämfört med andra länder är Sverige en relativt liten marknad. Varför valde ni att lansera er sajt just här?

– Det stämmer, men vi uppskattar Sveriges designarv. Vår design skiljer sig från det som finns i Sverige idag, men samtidigt tror vi att den kommer att falla svenskarna i smaken, säger Annabel och tillägger:

– Vi hoppas att vi lyckas växa starkt på den svenska marknaden. Under våra tidigare lanseringar på andra marknader har vi kunnat se försäljningen växa från vecka till vecka och under ett år har vi oftast lyckats stabilisera vår position på den nya marknaden. Och det är vad vi hoppas att lyckas med i Sverige också.

På alla Made.com:s lokala sajter är språket anpassat efter respektive land, förutom på den danska och svenska sidan.

Varför är inte den svenska sajten översatt till svenska?

– Det är något som vi har diskuterat rätt mycket, om den svenska sajten borde vara på svenska eller engelska. Men i slutändan kom vi överens om att engelska blir det bästa valet, eftersom att svenskar kan så bra engelska ändå. Det känns nästan som att det engelska språket är ingrott i den svenska kulturen. Vår känsla var att de som förmodligen kommer vara intresserade av våra produkter kommer kunna engelska, så språket kommer inte göra någon skillnad för kunden, säger Annabel.

Segmentet för heminredning och möbler i Sverige är redan ganska brett. Vi har idag flera starka aktörer och många uppstickare som slåss om varje kund. En fråga som man kan ställa sig då är - vad kommer att göra det brittiska möbelföretaget unikt i Sverige?

– Vår design är just vår USP. Vår affärsidé handlar om att erbjuda vår egen high end-design som är tillgängliga för alla. Duktiga och unika designers är en central del av hela Made.com. Vi jobbar med ett stort designteam inhouse baserat i London. Men gör även vissa samarbeten som endast finns hos oss. Vi har även ett nära samarbete med våra leverantörer. Tack vare det, och att vi främst säljer online kan vi dra ner kostnaderna och erbjuda riktigt bra design till ett bra pris.

Made.com berättar att de även uppdaterar sitt sortiment regelbundet, för att hela tiden vara i framkant. I snitt lanserar aktören två nya produkter i veckan.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!