Annons

Så undviker du haveri när du byter plattform Plattformsbytet kan med fel leverantör bli en dyster historia

Krönika: Så undviker du haveri när du byter plattform

2018-11-08 11:30

Reaktionerna har varit många på Rashid Waraichs krönika om TheMobileStores plattformsbyte. Nu ger sig en leverantör in i diskussionen - med tips på hur andra e-handlare kan undvika TheMobileStores missöde.

OBS! Denna krönika är inte skriven av den leverantör som TheMobileStore anlitade, utan av en annan Magento-leverantör som vill dela med sig av sin reaktion på det som har inträffat

I TheMobileStores-grundaren Rashid Waraichs krönika den 30 oktober om det misslyckade plattformsbytet gavs vi en sällsynt och nyttig inblick i hur ett e-handelsprojekt kan haverera. Vi fick också en uppriktig redovisning av de lärdomar som finns att dra utifrån e-handlarens perspektiv.

LÄS ÄVEN: Krönika: Plattformsbytet som nästan krossade mig

Låt mig först bara säga att jag tycker det är fantastiskt starkt och modigt av Rashid Waraich att gå ut med en så öppenhjärtlig beskrivning av ett havererat projekt. Om fler gjorde det skulle hela branschen kunna undvika en massa spilld tid och bortslösade pengar.

Som leverantör av e-handelssystem under 20 år skulle jag dock vilja påstå att det finns mer och kanske ännu viktigare saker man kan lära utifrån ett sådant här projekt.

Utan att i detalj veta hur det gick till i TheMobileStores fall, så vill jag här presentera mina fem viktigaste uppmaningar för hur du som e-handlare kan undvika liknande haverier.

Underskatta inte projektet

I TheMobileSTores fall gällde det att flytta ett fungerande system till Magento 2, som skulle kopplas till Microsoft NAV och PIMCore. Alla tre alldeles utmärkta och väl beprövade system. Men här gäller det alltså att flytta en webbshop som byggts upp under flera år, och utöver det få tre av varandra oberoende system att samarbeta utan att ställa till det för varandra. Och detta skulle alltså göras på tre månader…

Här bör man till att börja med fundera på hur många människor som måste vara inblandade för att får jobbet gjort. Uppskattningsvis behövs minst fem personer (till exempel en Magento-kunnig projektledare, en Magento-utvecklare, en Microsoft NAV-kunnig, en PIMCore-kunnig, samt en projektansvarig hos e-handlaren).

Annons
Annons

OK, det finns übermenschen, men även sådana ska väl ha semester, vara sjuka, tappa bort sin telefon, vabba, bli utbrända och allt vad som nu kan dyka upp. Allt detta är ju naturligtvis svåröverskådligt för e-handlaren. Men om en leverantör säger sig kunna fixa detta på tre månader, så kan man ju lite försiktigt fråga efter hur den tidsplanen lite mer i detalj ser ut.

Var tydlig mot leverantören

Låt leverantören få veta dina förutsättningar och dina krav. Att bara tala om att du vill flytta din webshop från en plattform till en annan räcker inte. Beskriv till exempel istället att vissa produkter ska kunna beställas med tryck med en uppladdad bild, att vissa produkter ska kunna visas men inte köpas, eller köpas efter inloggning, att ni ibland kör intensiv reklam och det kan komma 3000 besökare på en timme, och så vidare.

Förvänta dig inte att krav som du inte ställt kommer att uppfyllas. Skriv därför ner allt du tror kan ha betydelse för lösningen, och skicka det till leverantören. Strunta i om det bli mycket och ostrukturerat – det får leverantören reda ut i samband med offerten.

Engagera dig i projektet

Se till att ha regelbundna avstämningsmöten med leverantören, minst varannan vecka. Gå igenom vad som gjorts sedan sist, och vad som ska göras härnäst. Då märker du snart om projektet verkar gå som planerat, eller om det börjar haverera.

Betala i den takt som systemet levereras

Se till att villkoren är sådana att ni betalar efterhand som systemet levereras. Om du är engagerad i projektet har du möjlighet att ifrågasätta hur mycket som egentligen har gjorts, och varför du ska betala om det inte går framåt i den takt som utlovats. Det räcker oftast med att du börjar ställa sådana frågor för att leverantören ska omprioritera sina resurser.

Välj leverantör på meriter – inte på personligt intryck

Det jag reagerar mest på när jag läser krönikan om TheMobileStore är hur leverantören valdes ut – ett företag med en VD som verkade förtroendeingivande. Som Rachid Waraich skriver, så var det hans stora misstag. Hans allra viktigaste lärdom är att man måste välja rätt personer att jobba med i projektet. Något jag fullständigt håller med om.

Men hur gör man det? Det är egentligen inte så svårt. Välj leverantör på meriter som går att kontrollera! Utöver att kolla referenser, fråga om vilka personer som ska jobba med projektet, och vilken erfarenhet dessa personer har. Hur många år har de jobbat med e-handel? Med den plattforms som nu är aktuell? Med integration mot de affärssystem som ska kopplas in? Har de jobbat med projekt av den här storleken?

Det är egentligen helt förutsägbart att det kommer att hända oförutsägbara saker under ett komplext projekt. Servern kraschar för att nån laddar upp en jättebild. Betalningen fungerar inte för att orderstatusen har ändrats av integrationsprogrammet innan transaktionen var klar. Eller, som i TheMobileStores fall, hela webbshopen går av oförklarlig anledning oändligt segt. Det helt avgörande är då att leverantören har erfarenhet sedan tidigare av att lösa liknande problem.

Lars Jonsson

Medgrundare Netrix AB

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta