SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Collector Bank
Så väljer du e-handelsplattform

Så väljer du e-handelsplattform

2016-10-07 12:00

Användarvänliga gränssnitt, tydlig kassastruktur och smidig orderhantering. Att välja e-handelsplattform är långt ifrån enkelt, särskilt om man inte har kunskapen. Vi listar några viktiga saker att tänka på inför e-handelssatsningen.

Den svenska e-handeln växer. Ifjol omsatte den 50 miljarder kronor och hade en tillväxt på 19 procent jämfört med föregående år, enligt undersökningen e-barometern. Men bland alla tillväxtsiffror kan det ibland vara lätt att glömma bort att en framgångsrik e-handelssatsning börjar med något lika grundläggande som komplicerat – plattformen. Att välja rätt e-handelsplattform innan nätbutiken lanseras är centralt, inte minst eftersom tolv procent av kunderna avbryter sina köp till följd av tekniska problem, enligt samma undersökning. Men att välja rätt plattform kan vara svårt av flera skäl. Dels finns det en uppsjö av leverantörer på den svenska marknaden och internationellt är utbudet närmast outsinligt. Dels ställs krav på vissa tekniska kunskaper. Men valprocessen kan förenklas avsevärt om den bryts ned i ett antal kronologiska steg.

Tre typer av e-handelsplattformar

Det finns i dag tre typer av e-handelsplattformar på marknaden. SaaS-modellen (Software as a service) är den vanligaste varianten och innebär att företaget hyr rätten att använda plattformen av leverantören som i sin tur driver butiken på egen server. Fördelen med SaaS är bland annat att tiden för implementering och uppsättning är kortare. Två andra modeller är licens och open source. Den tidigare betalar e-handlaren en licensavgift för, men i övrigt är dessa modeller snarlika och betyder att företaget själv eller externa konsulter driver, konfigurerar och i vissa fall utvecklar plattformen. Fördelen är att dessa är mer kostnadseffektiva när specialfunktioner behöver läggas till.

Använd ett kritiskt perspektiv

Genom en förstudie – där man kan ta hjälp av externa konsulter – bör man undersöka vilka affärskritiska funktioner som ska prioriteras. Ska plattformen till exempel inbegripa mobiloptimerad design och ge kunderna möjlighet till sömlös kommunikation från såväl laptop som smartphone? Går det att integrera plattformen med affärs- och logistiksystemet och kan man synkronisera nätbutiken med lagersaldot i fysisk butik? Dessa funktioner ska sedan formuleras i en kravspecifikation som kan skickas till e-handelsleverantören. I den här processen bör ett kritiskt perspektiv användas.

"Det viktiga är att inte fastna i teknik utan att tänka i termer av användarvänlighet och funktioner. Det är ofta mycket lättare om man inte har teknikkunskapen, säger Johan Afséer, Head of Merchant Services på Collector Bank, och tillägger:"
"Man måste ställa sig frågan om vilket affärsvärde just den här funktionen har för bolaget i form av till exempel ökad försäljning eller besparingar. Kanske måste man prioritera vissa funktioner framför andra och kanske kan en särskild funktion skräddarsys, även om leverantören inte har den i sitt ordinarie utbud"

Kassan en central funktion

Visserligen kan vissa funktioner vara mer eller mindre viktiga beroende på produkt och bransch, men det finns ändå några delar i e-handelsplattformen som alltid är centrala. Kassan är en av dem. Otydlighet och tekniska problem i slutmomentet av köpet, till exempel när kunden ska välja betalningsalternativ, kan resultera i utebliven försäljning. Förutom att det är viktigt att erbjuda kunderna rätt betalmetoder i kassan är det även viktigt att erbjuda rätt betalmetoder från en kundvänlig betalleverantör. Hanteringen av produktinformationen är en annan viktig del, eftersom en stor del av arbetet med att driva en nätbutik är att skapa och uppdatera innehåll i form av produkttexter på olika språk, bilder och videos.

Effektiv kommunikation

Användarvänliga, tydliga och rationella gränssnitt kommer att förenkla och förbättra kundens upplevelse av besöket på butiken. En annan bärande beståndsdel i strukturen är order- och returhanteringen, som är ett system där inkomna beställningar registreras och uppdateras när de är skickade och levererade. Också returer ska hanteras och kundkommunikationen ska vara så automatiserad och effektiv som möjligt, även vid ett omfattande beställningsflöde.

"Om inte hanteringen av produktinformation eller kassan fungerar så får man inte upp produkterna i tid och kan inte heller ta betalt för dem, och då kommer man inte att kunna sälja produkterna. Och om inte order- eller returhanteringen fungerar kommer kunderna kanske inte tillbaka, säger Johan Afséer"

Granska leverantörerna innan du väljer

Innan beslutet fattas om vilken e-handelsplattform man ska välja bör man granska leverantörerna – både genom att kolla deras ekonomiska situation och kontakta referenser (normalt listas några aktuella kunder på deras hemsidor). Det gäller också att granska avtalet och tydligt definiera vad som ingår – till exempel när det gäller driftsäkerhet och support – och vad det totala priset kan uppskattas bli.

Tumregeln är att inte välja en plattform som man ska växa in i. Snarare ska plattformen skalas upp med tiden. Det är vanligt att företag köper på sig något stort, komplext och dyrt som man inte har behov av just nu, men hoppas kunna använda framöver. Det är som att köpa en minibuss innan man har familj. Då kanske det är tillräckligt med en mindre bil tills vidare, säger han.

Collector Bank AB
Collector erbjuder betallösningar som ökar kundnöjdheten genom att erbjuda längre betaltider och flexibla betalsätt, dessutom fakturalösning för både privat- och företagskunder.  LÄS MER
Kontakt:
Collector Bank betallösningar
010 – 161 00 00 
payments@collectorbank.se

Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta