Säkra leveransboxar ska öka den tyska E-handeln

Den tyska näthandeln väntas öka med 7 procent under 2013. För att klara av den väntade tillväxten, och för att ytterligare ge e-handeln ett lyft, installerar nu Deutsche Post säkra leveransboxar i de tyska hemmen.

Europas största postaktör, Deutsche Post, har idag 40 procent av marknaden när det gäller paketleveranser i Tyskland. Under de senaste fyra kvartalen hanterade man 970 miljoner paket och i år räknar man med att e-handeln kommer att öka med 7 procent. För att klara av den väntade e-handelsökningen installerar man nu säkra leveransboxar i de tyska hemmen.

Först ut att få ta del av de nya boxarna är invånarna i staden Bonn och tanken är att posten ska kunna leverera varor till hemmen även om inte mottagaren är hemma. Ett viktigt syfte ska också vara att öka dagligvaruhandeln på nätet.

Annons

– Matinköp på nätet har sett dagens ljus och tillväxten är mycket snabb i Tyskland. Vi tror att det kommer att bli en väldigt stor marknad, säger Lawrence Rosen, Chief Financial Officer för Deutsche Post

Samarbeten med E-handlare

Deutsche Post har under de senaste åren sett hur efterfrågan på att skicka traditionella brev minskat, något man nu försöker kompensera med att satsa på näthandeln. Och för att se till att e-handeln får ytterligare ett uppsving planerar man nu att inleda olika samarbeten med stora e-handlare.

Den tyska posten kommer bland annat att investera 750 miljoner euro för att automatiskt kunna hantera endagsleveranser av främst mat och medicin. Man ska också hjälpa mindre återförsäljare att ta sina butiker ut på nätet via sin egen shoppingportal, Mein Paket.

Källa: Bloomberg

Annons