Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

CarpetVista, onlinebutiken som specialiserar sig på handknutna mattor, har haft en stadig tillväxt de senaste åren. Malmöföretaget lanserade sin e-handel redan 2005 och säljer nu mattor till ett 40-tal länder världen över. Förutom CarpetVista har också bolaget e-handeln RugVista, som inriktar sig mer på maskintillverkade mattor. 

- Bolaget har en tydlig målsättning att ytterligare stärka sin ledande position på den europeiska marknaden, skriver de i sin årsredovisning.

Annons
Annons

Exporten, som framför allt går till Europa, är på hela 87 procent. 

Enligt en ny årsredovisning från mattföretaget uppgick deras nettoomsättning för 2018 till cirka 352 miljoner kronor. Resultatet, efter finansiella poster, uppgick till nära 20 miljoner svenska kronor.

CarpetVista ökade sin försäljning med 30 procent förra året och sålde mattor för 311 miljoner. 

LÄS ÄVEN: Passerade 300 miljoner efter att grundaren klivit ner

Satsar på hållbarhet

Enligt den nya årsredovisningen har mattföretaget valt att satsa mer på sitt hållbarhetsarbete. I augusti 2018 rekryterades därför en ansvarig för företagets Corporate Social Responsibility. Bolaget har även utökat sin kundtjänst, IT- och marknadsavdelning.

- Vi har under året investerat ytterligare i att bygga upp organisationen för fortsatt tillväxt, skriver aktören.

Enligt årsredovisningen har företagets tillväxt ökat med 13 procent sedan 2017. Trots stora investeringar i organisationens utveckling bedömer CarpetVista att deras lönsamhet kommer att öka även under 2019.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!