Säljare på Amazon lever i skräck för att bli avstängda

Allt fler småföretag upplever att det räcker med en missnöjd kund för att bli avstängd från marknadsplatsen.

Drygt hälften av alla varor på Amazon.com kommer från tredjeparts säljare och det ska idag finnas över två miljoner småföretagare som säljer på marknadsplatsen. En hel del av dem köper in sitt lager från andra sajter eller konkurslager, men även i fysiska butiker som Walmart, för att sedan sälja vidare.

Men även om Amazon till stor del förlitar sig på den här typen av säljare, börjar flera av dem känna att de hamnar i kläm när e-handelsjätten satsar allt mer på att hålla kunderna nöjda. Något som allt oftare slutar med avstängda säljare som följd, rapporterar Internet Retailer.

Annons

En av dem som råkat illa ut är Andy Ayers som säljer för 500 000 dollar årligen på Amazon. Efter en inköpsräd på Walmart, och med famnen full med flingor, hundgodis och menstruationsprodukter, fick han ett meddelande om att hans Amazon-konto blivit avstängt. Det efter att en köpare klagat på att en produkt som han sålt tidigare inte var äkta.

– Jag har inget skumt för mig. Det verkar som att det finns en hel del säljare som inte gör något fel men som straffas. Det finns en godtycklig natur i det, säger Andy Ayers som kan visa upp kvitton på allt som han säljer vidare på Amazon.

Skyldiga till motsatsen bevisats

Och han är långt ifrån den enda som drabbats på senare tid och många säljare vittnar om att de ”lever i skräck” för att bli avstängda. Ayers, och många andra med honom, hävdar att Amazon är alltför snabba med att stänga av säljare som fått klagomål.

Samtidigt menar de att Amazon tar allt för lång tid på sig att reda ut säljarnas överklagande. Något som gör att de blir utan inkomst under en lång tid, blir sittande med ett lager som de inte kan sälja, och har de pengar på sitt Amazon-konto, så kan de inte komma åt dem heller.

– Ett klagomål från en köpare eller tillverkare kan leda till en säljare blir avstängd och att deras försörjning stannar av. Småföretagare kan inte betala sina lån och stora företag kan inte betala ut löner, säger CJ Rosenbaum, en advokat som har hjälpt hundratals avstängda säljare de senaste månaderna.

Enligt säljarna innebär Amazons process att de är skyldiga till motsatsen bevisats och att de måste lägga orimligt med tid, pengar och kraft på att bevisa sin oskuld. Men på Amazon verkar man inte se det hela som ett problem och enligt e-handlaren erbjuder man säljare support dygnet runt med svar inom en timme för akuta problem.

– Vi behandlar säljare som kunder och den perfekta säljarupplevelsen innebär att säljaren självständigt kan driva sin verksamhet. Säljare har tillgång till många omfattande verktyg och tjänster för att nå och interagera med våra supportteam, säger Erik Fairleigh, talesperson för Amazon.

Annons
Annons