Samarbete ger Unilever tillgång till Kinas landsbygd

Alibaba och Unilever, tillverkare av bland annat Dove och Ben & Jerry´s, inleder ett strategiskt samarbete som ska hjälpa företaget nå fler kinesiska konsumenter, både on- och offline.

Redan 2011 öppnade Unilever, ett brittisk-nederländskt företag och en av världens största tillverkare av dagligvaror, en butik på Alibabas marknadsplats Tmall.com. Nu utökar Unilever som bland annat står bakom varumärkena Dove, Ben & Jerry´s och Lipton samarbetet med den kinesiska e-handelsjätten.

Samarbetet innebär bland annat att Unilever får större tillgång till Alibabas olika distributionskanaler för att snabbare och enklare kunna nå konsumenter på landsbygden. Man kommer även att få tillgång till data från Alibabas marknadsenhet, Alimama, för att kunna utveckla sin digitala marknadsföring i Kina.

Annons

– Alibaba är det ledande Internetföretaget i Kina, och det mest nytänkande. Det är inte bara en butik på nätet, utan även en plattform för onlinebetalningar, e-finans och e-handelslogistik. Samarbetet med Alibaba innebär att Unilever kan erbjuda konsumenter i Kina en bättre service, säger Marijn van Tiggelen, VD för Unilevers verksamhet i Nordasien.

Skydd mot piratkopior

Avtalet innebär också att Unilevers produkter blir en del av Alibabas satsning Blue Star. Ett program där varje produkt märks med en unik QR-kod som gör det möjligt för konsumenten att kontrollera dess äkthet och ursprung.

Något som inte bara bidrar till att skydda Unilevers varumärke, utan även hjälper Alibaba i kampen mot förfalskningar på deras marknadsplatser.

– Vi är väldigt nöjda med att utöka vårt partnerskap med en branschledare som Unilever. Vi ser fram emot att bygga vidare på vår framgångssaga och ta samarbetet till nästa nivå, säger Daniel Zhang, koncernchef för Alibaba Group.

 

Annons