Samsungbutik skall hjälpa Best Buy på nätet

Best Buy tar nya krafttag för att få bukt med fenomenet showrooming. Butikskedjan ingår nu ett tätt samarbete med Samsung och skapar dedikerade Samsungbutiker på sin e-handelssajt och i sina fysiska butiker.

Best Buy har sedan tidigare gått ut med att man börjat prismatcha sina nätkonkurrenter. Något man hoppas ska få ett stopp på showrooming, det vill säga att man tittar i butik för att sedan köpa på nätet.

Nu tar man ytterligare ett steg i den kampen och lanserar dedikerade Samsungbutiker på sin e-handelssajt och i sina fysiska butiker. Genom att erbjuda konsumenten ”heta produkter som Samsungs mobila enheter”, på nätet och i butik, hoppas Best Buy fånga in kunden innan de börjar leta efter andra återförsäljare på nätet.

Annons

– De nya butikerna skapar en plats där konsumenterna kan uppleva Samsungs omfattande mobila ekosystem av produkter, och lära sig hur de fungerar tillsammans med dedikerade Samsungexperter, säger en talesperson för Best Buy.

Utbildade Samsungspecialister

The Samsung Experience online shop kommer att innehålla ett stort utbud av Samsungprodukter med detaljerade produktbilder och beskrivningar, samt jämförelser och recensioner av elektronikjättens surfplattor, smartphones, bärbara datorer och tillbehör.

När kunden ska betala kommer de också att få rekommendationer på andra Samsungprodukter som kan komplettera deras inköp. Best Buy ska även börja erbjuda online-support för Samsung mobila produkter och tillbehör under andra kvartalet.

De båda parterna säger också att det finns planer på att skapa dedikerade ”Samsung Experience Shops” i 1400 Best Buy butiker runt om i USA. Där ska kunderna kunna testa och köpa Samsungprodukter samtidigt som de får hjälp av utbildade Samsungspecialister.

Källa: Internet Retailer

Annons