Sänkte avokadopriset – tog över konkurrents stamkunder

Amazons drag med sänkta matpriser blev en hård stöt mot konkurrenten Walmart.

För ungefär en dryg månad sedan stod det klart: Amazons köp av den amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods gick igenom. Kort därefter meddelades det att priserna på ett antal populära varor skulle sänkas i Whole Foods butiker.

Och prissänkningsstrategin - som bland annat innebar billigare avokado - har visat sig ge resultat. Enligt den nya rapporten "Competitive Impact of Lower Prices at Whole Foods”, som analysföretaget Thasos Group har satt ihop, har nämligen beslutet lett till en hel del nya kunder.

Annons

Ökade med 17 procent första veckan 

Veckan efter att prissänkningarna genomförts ökade Whole Foods med 17 procent jämfört med året innan. Veckorna efter premiären svalnade intresset något men försäljningen låg fortfarande på jämförelsevis förhöjda nivåer.

Och det är framför allt en grupp besökare som har dragit sig till Whole Foods sedan prissänkningen. Nämligen de som tidigare var stamkunder hos konkurrenten Walmart, som också har avancerat på e-handelsområdet bland annat genom att köpa Jet.com. Walmarts flitiga besökare stod nämligen för 24 procent av Whole Foods nya kunder under den första veckan med nya priser, vilket gör dem till den största enskilda kundgruppen.

Prissänkning tilltalade alla 

Thasos Groups rapport visade också att de sänkta priserna inte bidrog till att någon särskild demografisk grupp handlade mer än tidigare. Tvärtom återspeglade de nya kunderna Whole Foods tidigare kundkrets.

Annons