Satsningen bar sig inte – MQ:s norska e-handel nedlagd

Efter nästan tre år är sagan slut.

I februari 2015, alltså för snart tre år sedan, kunde vi berätta att MQ skulle satsa på e-handel i Norge. Syftet var att ge företagets verksamhet i grannlandet en upplyftning.

– Lanseringen av e-handeln i Norge ger en nytändning till vår satsning i landet. Som varumärkesdestination känns det viktigt att kunna erbjuda en bredd av attraktiva varumärken, fler än vad som får plats i våra fysiska butiker. Med MQ.no gör vi det möjligt, sa MQ:s vd Christina Ståhl då.

Annons

LÄS ÄVEN: E-handeln ska ge MQ:s norska satsning ny fart

"Hela den norska verksamheten avvecklad"

Men nu visar det sig att satsningen inte fallit ut som önskat. Istället framgår det av MQ:s kvartalsrapport, som släpptes nu på morgonen, att företaget lagt ner hela sin norska verksamhet, inklusive den norska e-handeln.

- Den sista MQ-butiken i Norge har stängt enligt plan, vilket innebär att hela den norska verksamheten nu är avvecklad, skriver koncernen i ett pressmeddelande.

Den slutgiltiga nedläggningen av den norska verksamheten ska ha inträffat “efter rapportperiodens slut", vilket i MQ:s fall innebär att det skett efter den sista november i år. Kvartalet som redovisas är i MQ:s fall räkenskapsårets första och sträcker sig från september till november.

17 butiker fick nytt koncept

Samtidigt meddelar MQ att en av koncernens klädkedjor, Joy, påverkas av det man kallar "omsätllningsarbetet", alltså en större anpassningen till e-handel och omnikanal. Under det gångna kvartalet ska 13 butiker ha fått ett nytt butikskoncept. Under december ska ytterligare fyra butiker ha genomgått samma förändring.

LÄS ÄVEN: MQ backar efter hamnkonflikten i Göteborg

För Joys del är resultatet för första kvartalet två miljoner kronor, vilket kan jämföras med åtta miljoner kronor under samma period förra året.

- Joy-kedjans resultat påverkas av omställningsarbetet med butikskonverteringar och införandet av externa varumärken. Den andas trots detta en försiktig optimism, då omställningen hittills genererat en markant ökning av besökstrafiken, skriver MQ.

Annons

Hela kedjans omsättning uppgick under kvartalet till 429 miljoner kronor, vilket är en minskning med en procent från 433 miljoner.

Annons