Schibsteds content-bolag går över till e-handel

Flera medier rapporterar att Schibsteds Minimedia byter inriktning.

Minimedia med sloganen allt inom content marketing har tio år på nacken. Företaget ska enligt egen utsago varit först i Sverige med native advertising.

Företaget grundades av Lars Östling, medgrundare av Sportbladet, och Maths Nilsson, tidigare nyhetschef på Aftonbladet. Minimedia ägs idag till 51 procent av Schibsted.

Annons

Över 200 nativekampanjer

Varför man nu byter inriktning på bolaget till att jobba med e-handel ska bero på att Schibsted har en egen avdelning för innehållsmarknadsföring.

- Schibsted har numera en egen content studio som jobbar i de egna kanalerna så det är naturligt att vår roll förändras. Vi har gjort mer än 200 nativekampanjer för några av Sveriges största varumärken, allt från Volvo till Nike, säger grundaren och VD:n Maths Nilsson.

"En ny produkt på marknaden"

Minimedia ska nu omstruktureras vilket påverkar bolagets tretton medarbetare. Kunskapen man sitter på sägs dock kunna utnyttjas inom den starkt växande e-handeln.

- Nu vill vi ta vidare vår erfarenhet och kontaktnät till ett område som utvecklas mycket starkt, nämligen e-handeln, säger Maths Nilsson.

Vi frågade Maths Nilsson om de ska jobba med texter för e-handlare eller någon form av native-lösning men det ska inte vara något sådant.

- Det är en ny produkt på marknaden, än så länge hemlig, säger Maths Nilsson, och tillägger att han återkommer när tiden är mogen.

Annons