Second hand-butik ger presentkort en andra chans

I ett försök att locka fler till att shoppa begagnade kläder, skor och väskor på nätet har second hand-butiken Twice lanserat en ny kampanj. Något som gör det möjligt för kunderna att byta in sina oanvända presentkort från ett dussintals välkända återförsäljare mot butikskrediter.

Twice lanserades 2012 med affärsidén att göra det så enkelt som möjligt att sälja och köpa kvalitativ second hand på nätet. För dem som vill rensa ut garderoben är det bara att skicka in grejerna så sköter Twice resten. Som att ta bilder, lägga ut till försäljning och skicka ut grejerna till kunden.

För det tar Twice sedan procent på försäljningen. Nu har man lanserat en ny kampanj som ska locka in nya kunder i butiken. Något som innebär att de kan lösa in sina presentkort för krediter på Twice.

Annons

Bland berörda återförsäljarna finns butiker som J.Crew, Gap, Bloomingdale´s, Macys, Banana Republic och Nike. Erbjudandet ska vara tidsbegränsat men kunderna ska få hela värdet som finns på presentkortet som sedan kan användas för att shoppa loss på Twice.

En miljard dollar glöms bort

Sajten ska ha mer än 1 miljon användare och listar cirka 50 000 produkter från flera välkända varumärken i sortimentet. Något som innebär att de som byter in sina presentkort kan få tag i betydligt fler klädesplagg till ett lägre pris från samma varumärke, om än begagnade.

För att lösa in sitt presentkort får kunden först välja återförsäljare i en lista för att sedan knappa in presentkortsnumret följt av tillhörande PIN-kod. När kunden godkänt överföringen sitter krediterna på Twice-kontot, redo att spenderas.

Presentkort är en mycket stor marknad i USA och 124 miljarder dollar ska ha laddats på dessa kort under förra året. I slutet av 2015 räknar man dock med att presentkort värda minst 1 miljard dollar kommer att förfalla eller glömmas. Twice är inte de enda som ska utnyttja dessa presentkort men det vanliga sägs vara att man byter in korten mot ett lägre värde. Twice ska använda PayGarden som är ett företag som kopplar in sig i "presentkorts-nätverket" och därmed kan använda korten som en form av anonym betalning.

 

Källa: TechCrunch

Annons
Annons