Annons

Sex av tio nordbor shoppar online varje månad

Rapport: Sex av tio nordbor shoppar online varje månad

2015-11-20 10:00

De nordiska konsumenterna gillar att e-handla och det finns många likheter mellan länderna, men även vissa skillnader.

Enligt en ny rapport framtagen av Klarna, E-handelstrender i Norden 2015, handlar 60 procent av de nordiska konsumenterna minst en gång i månaden på nätet. Sverige ligger i topp med 61 procent, följt av danskarna och norrmännen.

I undersökningen, som genomfördes i juni 2015 med 4049 nordiska respondenter, kan man konstatera att tillväxten i Norden är starkare än i Europa generellt. Mycket tack vare en väldigt bra digital infrastruktur och tillgänglighet.

– Det blir allt enklare att handla på nätet. Det gör att konsumenterna handlar alla slags varor. Det finns, inte oväntat, många likheter mellan länderna. Samtidigt är det viktigt att se vilka skillnaderna faktiskt är, så att man kan anpassa sig efter alla kunders önskemål, vanor och behov, skriver Klarna i rapporten.

Mobila handeln växer snabbt

Klarnas statistik visar även att vi gillar att handla från mobiltelefoner i Norden och tillväxten är enorm. Från att ha legat på 17 procent av näthandeln totalt under andra kvartalet 2014, har andelen nästan fördubblats till andra kvartalet i år, där den ligger på 31 procent.

Fortfarande sker de flesta köp från datorer men andelen minskar i rask takt. Förra årets andra kvartal låg andelen på 69 procent och ett år senare har den siffran sjunkit till 56 procent. Man konstaterar även att andelen köp från surfplattor ligger i princip stilla, 13 procent.

Andelen mobiltransaktioner dominerar bland de yngre konsumenterna. 42 procent av transaktionerna gjorda av nordiska konsumenter som är yngre än 26 år sker från mobiltelefonen. I åldersgruppen 66-75 år är det endast sex procent.

– Fortfarande är datorn det populäraste sättet att handla på i varje grupp men det kommer snart att förändras om trenden med ökat mobilshoppande fortsätter. Vilket den av allt att döma kommer att göra.

Nio av tio har lämnat en varukorg

De största skillnaderna mellan de nordiska länderna är hur konsumenterna föredrar att betala på nätet. Vilka betalningsmetoder som konsumenterna i respektive land föredrar beror till stor del på de befintliga betalsystemen och vad människor är vana vid.

Annons
Annons

De populäraste metoderna är kortbetalning och faktura medan de minst populära är postförskott och delbetalning. Danskarna är, relativt sett, väldigt förtjusta i kortbetalningar och hela 80 procent av danskarna handlar med ett så kallat Dankort, en typ av betalkort som är unikt för Danmark.

Svenskarna är de som helst väljer faktura, följt av Norge och Finland. Nästan en av tre svenskar föredrar faktura. Finländarna sticker ut genom att i mycket stor utsträckning föredra direktbetalning via bank, 31 procent.

– Kortbetalningar är mest populära för att människor tycker att det är enkelt, även om det inte känns lika säkert. Fakturabetalningar är populära just för att det anses säkert att först få varan innan man betalar för den, skriver Klarna.

Samtidigt konstateras det att nästan alla nordiska nätshoppare, 85-90 procent, har lämnat en varukorg utan att avsluta köpet. Det främsta skälet, som över hälften av de tillfrågade angett, är hög fraktkostnad.

Andra orsaker är bland annat teknikproblem, att butiken inte erbjuder rätt betalningsmetod eller att man inte vill uppge sina kreditkortsuppgifter.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta