Annons

Sex av tio nordbor shoppar online varje månad

Rapport: Sex av tio nordbor shoppar online varje månad

2015-11-20 10:00

De nordiska konsumenterna gillar att e-handla och det finns många likheter mellan länderna, men även vissa skillnader.

Enligt en ny rapport framtagen av Klarna, E-handelstrender i Norden 2015, handlar 60 procent av de nordiska konsumenterna minst en gång i månaden på nätet. Sverige ligger i topp med 61 procent, följt av danskarna och norrmännen.

I undersökningen, som genomfördes i juni 2015 med 4049 nordiska respondenter, kan man konstatera att tillväxten i Norden är starkare än i Europa generellt. Mycket tack vare en väldigt bra digital infrastruktur och tillgänglighet.

– Det blir allt enklare att handla på nätet. Det gör att konsumenterna handlar alla slags varor. Det finns, inte oväntat, många likheter mellan länderna. Samtidigt är det viktigt att se vilka skillnaderna faktiskt är, så att man kan anpassa sig efter alla kunders önskemål, vanor och behov, skriver Klarna i rapporten.

Mobila handeln växer snabbt

Klarnas statistik visar även att vi gillar att handla från mobiltelefoner i Norden och tillväxten är enorm. Från att ha legat på 17 procent av näthandeln totalt under andra kvartalet 2014, har andelen nästan fördubblats till andra kvartalet i år, där den ligger på 31 procent.

Fortfarande sker de flesta köp från datorer men andelen minskar i rask takt. Förra årets andra kvartal låg andelen på 69 procent och ett år senare har den siffran sjunkit till 56 procent. Man konstaterar även att andelen köp från surfplattor ligger i princip stilla, 13 procent.

Andelen mobiltransaktioner dominerar bland de yngre konsumenterna. 42 procent av transaktionerna gjorda av nordiska konsumenter som är yngre än 26 år sker från mobiltelefonen. I åldersgruppen 66-75 år är det endast sex procent.

– Fortfarande är datorn det populäraste sättet att handla på i varje grupp men det kommer snart att förändras om trenden med ökat mobilshoppande fortsätter. Vilket den av allt att döma kommer att göra.

Nio av tio har lämnat en varukorg

De största skillnaderna mellan de nordiska länderna är hur konsumenterna föredrar att betala på nätet. Vilka betalningsmetoder som konsumenterna i respektive land föredrar beror till stor del på de befintliga betalsystemen och vad människor är vana vid.

Annons
Annons

De populäraste metoderna är kortbetalning och faktura medan de minst populära är postförskott och delbetalning. Danskarna är, relativt sett, väldigt förtjusta i kortbetalningar och hela 80 procent av danskarna handlar med ett så kallat Dankort, en typ av betalkort som är unikt för Danmark.

Svenskarna är de som helst väljer faktura, följt av Norge och Finland. Nästan en av tre svenskar föredrar faktura. Finländarna sticker ut genom att i mycket stor utsträckning föredra direktbetalning via bank, 31 procent.

– Kortbetalningar är mest populära för att människor tycker att det är enkelt, även om det inte känns lika säkert. Fakturabetalningar är populära just för att det anses säkert att först få varan innan man betalar för den, skriver Klarna.

Samtidigt konstateras det att nästan alla nordiska nätshoppare, 85-90 procent, har lämnat en varukorg utan att avsluta köpet. Det främsta skälet, som över hälften av de tillfrågade angett, är hög fraktkostnad.

Andra orsaker är bland annat teknikproblem, att butiken inte erbjuder rätt betalningsmetod eller att man inte vill uppge sina kreditkortsuppgifter.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta