SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Collector Bank
Sex vanliga fallgropar inom e-handel B2B

Sex vanliga fallgropar inom e-handel B2B

2018-05-14 08:00

E-handel inom B2B-segmentet är på stark uppgång och lär bli en stor inkomstkälla för många företag i framtiden. Men precis som med alla andra marknader finns det fallgropar. Som tur är går de att undvika. Här listar vi sex vanliga fallgropar och hur ni bör tänka för att undvika dessa.

1. För lite fokus på användarvänlighet

Poängen med att ha en e-handel är att förenkla transaktionsprocessen. Men om det är för krångligt att lägga en beställning riskerar ni att tappa kunden eller att de ringer eller mejlar för att lägga en beställning istället. Genom att anpassa sajten och förenkla köpprocessen behåller ni kunderna på nätet och slipper lägga manuella beställningar.

2. Invanda rutiner och arbetssätt

Det kan uppstå ett motstånd bland anställda när ni väljer att fokusera på e-handel. Kanske beror det på att e-handel inte är er primära försäljningskanal. Det kan också ha att göra med gamla vanor och mönster. De som varit säljare på företaget kan ha svårt att greppa vad e-handel innebär och kanske felaktigt tror att satsningen hotar deras jobb. Det är otroligt viktigt att informera personalen om varför ni satsar på e-handeln och vad det i slutändan ska leda till. Få hela företaget att dra åt samma håll!

3. Otillräckliga produktspecifikationer

Det är vanligt att företag säljer komplicerade produkter inom B2B. Inte sällan är dessa produkter relativt lika andra produkter i sortimentet, därför är det av yttersta vikt att ni är generösa med information på hemsidan. Var inte rädda för att lägga till långa produktbeskrivningar. Var generösa, helt enkelt.

4. Dålig kommunikation med återförsäljare

När ett företag ger sig in i e-handelsvärlden kan det hända att man börjar konkurrera med sina egna återförsäljare. Kanske kan ni som producerar föremålen ta lägre priser än återförsäljaren. Detta kan, inte helt oväntat, leda till riktigt dålig stämning. Därför är det viktigt att ha en pågående kommunikation med kunderna. Berätta för dem att ni tänker sälja online men berätta också att ni kommer satsa på marknadsföringen av produkterna vilket i längden även kommer att gynna återförsäljaren.

5. Slarv med marknadsföringsstrategin

När ni öppnar en e-handel måste ni locka era befintliga och nya kunder dit. Nu måste ni rikta ert fokus för marknadsföringen mot sajten. Era kunder hittar inte bara plötsligt till e-handeln av sig själva. Ni måste nå ut med informationen och inte bara gå i samma fotspår som tidigare. Kanske behöver ni uppdatera vilka kanaler ni gör reklam i, annars riskerar ni merjobb.

6. Kompetensbrist

E-handeln växer så det knakar. Det leder till att många stora företag rekryterar de bästa e-handelsspecialisterna eller e-commerce managers. Om ni är ett mindre företag – sondera terrängen noga. Det kan vara smart att erbjuda praktikplatser och vara i kontakt med skolor som utbildar inom e-handel runt om i Sverige. Och hittar ni ingen ni tycker håller måttet? Satsa på er befintliga personal. Låt dina anställda växa genom att skicka dem på utbildningar. Det är pengar ni senare kommer att få igen. En satsning som kan vara värd att göra för att nå önskat resultat.

 

Vill du läsa mer om våra bästa tips om e-handel? Följ vår blogg! 

Om Collector Banks Checkout: 
Collector Checkout är utvecklad med fokus på kundupplevelsen. Alla de viktiga betalsätten är samlade i en och samma lösning och dina kunder kan välja mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning. Du som e-handlare bestämmer själv om du vill ta ut fakturaavgift och kostnaden tillfaller i så fall dig.
Kontakt: 
Collector Bank betallösningar
010 – 161 00 00 
payments@collectorbank.se 

 

Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta