Showmybuy vill hjälpa nätkunden skänka pengar

Den sociala shoppingplattformen Showmybuy har inlett ett samarbete med Världsnaturfonden WWF och The Rainforest Foundation. Nu kan e-handelskunder välja att donera sin sociala valuta till välgörenhet istället för att själv få fördelar.

Showmybuys lösning låter e-handlare belöna sina kunder med en gåva, rabatt eller fri frakt när kunden visar sitt köp i sociala medier. Nu kompletterar man med en lösning där konsumenten kan gynna välgörenhetsorganisationer istället för att själv få fördelar.

När konsumenten e-handlar och visar upp sitt köp i sociala medier skänker e-handelsföretaget pengar till välgörenhet som tack för marknadsföringsinsatsen.

Annons

– Välgörenhetsorganisationerna har idag problemet i sociala medier att folk gärna klickar på ”Like” och sprider deras kampanjer, men när det kommer till att faktiskt skänka pengar är man inte lika generös. Med Showmybuys lösning blir ett klick på en väns köp en konkret summa pengar till välgörenhetsorganisationerna, eftersom e-handlaren med hjälp av Showmybuy donerar pengar direkt till organisationen som tack för uppmärksamheten. Det är en lösning där alla verkligen är vinnare, säger Mats Bengtsson, VD på Showmybuy.

Ett tiotal organisationer

Den nya välgörenhetslösningen lanserades i samband med Nordic Ecommerce Summit 2013 och Showmybuy har redan skrivit avtal med Världsnaturfonden WWF och The Rainforest Foundation. Man för också diskussioner med ytterligare ett tiotal välgörenhetsorganisationer i Norden och Storbritannien.

– Vi uppskattar att Showmybuy gör det enkelt för konsumenterna att omsätta sin sociala valuta till pengar som de kan skänka till viktiga saker, som att bevara regnskogen. Det är ofta enkelheten som styr människors benägenhet att bidra, säger Dag Hareide, VD på The Rainforest Foundation Norge.

Tidigare har vi även berättat om Desmo som fungerar som en form av insamlingsbössa för e-handlare. Showmybuy vill på ett liknande sätt koppla samman e-handlare, kunder och välgörenhetsorganisationer i sociala medier, där pengarna oavkortat går till välgörenhetsorganisationen.

– Vi har fått mycket god respons från e-handlarna i vårt nätverk och vi är övertygade att många av dem kommer att använda sig av välgörenhetskampanjerna. Vi tror även att många konsumenter ser detta som en fin möjlighet att göra en god gärning på ett enkelt och socialt sätt, säger Mats Bengtsson.

Källa: Press

Annons