Simris Alg får global e-handel

Ska lansera ny B2C-plattform.

E-handelsföretaget Simris Alg har hittills uppvisat stora ambitioner. I början av året berättade de bland annat att målet var att de på sikt ska nå en omsättning på 200 miljoner. 

LÄS ÄVEN: Simris Alg lägger ut kursen mot 200 miljoner 

Annons

Resultatet har dock ännu varit blygsamt och i februari meddelades att den förväntade förlusten för 2017 beräknades bli över 22 miljoner.

LÄS ÄVEN: Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner 

Ska lanseras i Asien

Så blev det också och rörelseresultatet landade på -22,6 miljoner, enligt årsrapporten som släppts idag. Samtidigt minskade kassaflödet från den löpande verksamheten från -18,6 miljoner till -23,6 miljoner. Nettoomsättningen uppgick till drygt 850 000, vilket kan jämföras med 2016 års 726 000 kronor.

Samtidigt berättar nu företaget att de fortfarande har stora planer för åren fram tills år 2020. Bland annat ska en ny plattform för e-handel lanseras. Den uppges bli global och vända sig direkt till konsumenterna. Samtidigt uppger företaget att de ska lanseras “i Europa och på utvalda marknader i Asien”. Utveckling av fler produkter står också på schemat.

"Avvaktar med finansiella mål"

De tidigare nämnda finansiella målen på 200 miljoner, lyser dock ännu med sin frånvaro.

- Omsättning, resultat och tid till break-even är helt beroende av hur snabbt vi kommer att lyckas bygga upp försäljningen. Där vi har god kunskap om marknadens storlek och potential, vår egen produktionskapacitet och våra kostnader, innebär tidsaspekten ännu en alldeles för stor osäkerhetsfaktor för att göra rimliga prognoser av försäljningsutvecklingen. Vi har därför valt att avvakta med att formulera mer sedvanliga finansiella mål, skriver företaget i sin årsredovisning.

Annons