Annons

Sju tips för säljande produktsidor

Sju tips för säljande produktsidor

2012-07-09 09:36

Driver du en nätbutik så kan dina produktsidor vara helt avgörande för din försäljning. Antingen omvandlar de dina besökare till kunder eller så packar de ihop och går någon annanstans. Detta är ingen ny information. Alla vet att lyckade produktsidor är avgörande för en e-handel, varför finns det då så många med varierande kvalité kvar därute?

Varje besökare till din butik har allt som oftast kostat dig pengar eller en massa hårt slit. Då är det inte läge att ha produktsidor som slösar bort allt det hårda jobbet. Det är upp till dig att skapa en användarupplevelse som ger besökaren vad de behöver för att bli en kund.

Här finner du sju knep för att få ut mer av dina produktsidor och ger insikt i vad som gör dem bättre. Allt kanske inte funkar för just din butik men det finns nog en del lärdomar för de flesta.

 

1. Ta bort allt lull-lull

Man kanske inte är säker på vad det är som skapar affärer, eller inte riktigt vet vilken information som är viktig. Men ibland händer det att man gör produktsidan onödigt rörig och fullspäckad med information och funktioner som inte behövs.

Det är upp till dig att göra produktsidan så enkel som möjligt. Viss information och en del funktioner bör självklart finnas med men de får inte vara i vägen för din försäljning.

2. Tydlighet (calls-to-action)

Det är viktigt att kunden inte blir förvirrad. Ha tydliga ”lägg i varukorgen” och ”gå till kassan”-knappar. En klar fördel är att göra dem till just knappar, det är det man som kund letar efter instinktivt. Att ha textlänkar eller andra element kan skapa förvirring vid precis fel tidpunkt. De får gärna sticka ut lite från övriga element så att de blir extra tydliga för besökaren.

3. Hastigheten är viktig

En produktsida måste laddas snabbt. Sidor som laggar ger ett dåligt intryck och gör att kunden tappar tålamodet, båda alternativen är konverteringsdödare. Skippa alltför överdesignade sidor och håll det simpelt så att de laddar snabbt och svarar ännu snabbare.

4. Grymma produktbilder

Se till att ha flera produktbilder och se till att de är riktigt bra. Något som är särskilt viktigt om du säljer teknikprylar, kläder eller inredning. Ge kunden en uppfattning om vad de ska köpa genom att ta bilder från olika vinklar. Kunden ska inte behöva gå till en fysisk butik för att få en känsla för produkten, risken är då att du tappar köpet.

Det finns även butiker som låter sina kunder ladda upp egna bilder. De kan vara av sämre kvalité men kan visa produkten på ett sätt som kunderna själva vill se.

5. Ha rätt information

Du måste se till att ha relevant information på din produktsida. Saker som pris, leveransalternativ, tillgänglighet, storlekar och färger. Helt enkelt det som krävs för just dina produkter. Det viktigaste är grunderna och belysa det som är viktigt.

Det kan även vara en bra idé att ha en ”läs mer”-länk för de som vill djupdyka lite extra. Då slipper man en alltför lång text på själva produktsidan.

6. Bygg kundernas förtroende

Minska beslutsångest och skapa förtroende genom att beskriva produktens kvalitet, dimensionering, leverans och regler för retur. Visa recensioner och omdömen från andra kunder som har köpt produkten, Den bästa säljtexten är den en nöjd kund skriver.

7. Ge alternativ

Nära skjuter ingen hare är inget resultat du vill ha vid köptillfället. Vad händer om dina besökare skulle ha köpt en digital bildram om det bara hade ett laddningsbart batteri, eller 16 gigabytes minne istället för 8?

Att visa relaterade eller liknande produkter på ett lättillgängligt sätt kan leda till att fler besökare slutför ett köp.

 

Dags att sätta ihop allt

Dina produktsidor kan vara det som gör att du lyckas eller inte, så se till att skapa en upplevelse som omvandlar så många besökare som möjligt till kunder. Genom att experimentera och testa, gärna med några av ovanstående knep kommer du att kunna identifiera just de saker som konverterar.

Har ni några fler bra tips där ute så får ni gärna dela mer er i kommentarerna.

Tänk även på att e-handel och design inte är någon exakt vetenskap. Ett bra exempel är framgångsrika Lings Cars i Storbritannien. En sida som förmodligen bryter de flesta regler. I kaoset levererar den dock fortfarande rätt information och försöker bygga kundernas förtroende.

 

Källa: kissmetrics

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

mickevvs
2012-07-09 15:22

Ett tips som jag vill dela med mig av är att om man har mindre upplösta bilder (För att t.ex. spara på nedladdningen) så implementera isf ett zoomskript. Då kan kunden titta direkt på bilden utan att behöva klicka upp den och det tar längre tid, dels så blir kunden kvar på produktbladet och fortfarande ser "Call To Action" :). Ett till litet tips som jag märkt stor skillnad på är att man "punktar" viktiga detaljer på en produkt. T.ex. om man säljer en mobiltelefon, Då kan man ha dem starkaste sakerna för den modellen. Batteritid, Stöttålig osv under den mindre beskrivningen ovanför "Calls To Action".

PalleL
2012-11-28 19:23

Bra tips.
Har en del att göra för att förbättra.
Tack.

Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons
TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta