Skånsk modeoutlet tar klivet ut på nätet

SWEdala Outlet är en av de större aktörerna i södra Sverige inom outletbranschen. I dag har företaget två butiker där man säljer välkända varumärken inom mode, jeans, streetwear och designklädmärken. Nu tar man även klivet ut på nätet och öppnar sin e-handel, swedalaoutlet.se.

År 2006 öppnade den första butiken i Svedala, strax utanför Malmö och med sin butiksyta på 2000 kvadratmeter har den blivit ett populärt resmål för modeintresserade människor i sydvästra Skåne. Sedan 2011 har man även en butik på handelsområdet i Löddeköpinge mellan Malmö och Landskrona.

Tankarna på e-handel har funnits en längre tid eftersom intresset varit stort från besökare och kunder från hela landet. En anledning att det dröjt är att tiden inte riktigt räck till, det var också viktigt att hitta en e-handelsleverantör som passade deras befintliga butiksdatasystem.

Annons

– Att välja e-handelsplattform är inte enkelt i dagens läge då det finns så många olika slags lösningar på marknaden. Då vi använder butiksdatasystemet, Retail Pro från Retail Store Scandinavia, krävdes en leverantör med bra kunskap kring en integrerad koppling till det systemet. Efter ett möte med E37 var beslutet enkelt att ta och vi har i nära samarbete med dem tagit fram denna lösning, säger Conny Mårtensson och Fredrik Wahlberg, ägare till SWEdala Outlet AB.

Värvade e-handelsansvarig

E-handelsprojektet har pågått i drygt fyra månader och eftersom kunskapen att starta en webbshop inte fanns i företaget sedan tidigare, valde man att anställa en person utifrån med rätt kompetens för att kunna ta helhetsansvaret för satsningen.

– Att lansera Swedala Outlet på nätet var en ny och spännande utmaning för mig, säger Mikael Rehn som är ansvarig för e-handeln i företaget och fortsätter. Med erfarenhet från e-handel sedan tidigare var det ändå nya system och rutiner att sätta sig in i men med smarta lösningar har det hela gått smärtfritt. De flesta artiklar vi har i butikerna i dag synkroniseras kontinuerligt mellan butiksdatasystemet och webbshopen för att hela tiden tillhandahålla ett aktuellt sortiment.

Mikael Rehn säger också att i en bransch som stundtals är skakig gäller det att visa framfötterna och att ge bra service gentemot kunderna. Såväl i butikerna som på nätet, och e-handeln är nu en viktig del av SWEdala Outlets framtidsplan.

– Lanseringen nu är att betrakta som en försiktig sådan där fler funktioner och mer innehåll samt bredare sortiment successivt kommer att dyka upp framöver. Vi vet vad vi kan och vad vi vill, säger Mikael Rehn.

 

Källa: Press

Annons

Annons