Annons

Ska lösa e-handlarnas REA-problem - slår 13 miljoner i år Tommy Inkilä, Nordic Manager Spot-a-Shop

Ska lösa e-handlarnas REA-problem - slår 13 miljoner i år

2018-11-05 07:00

Boozt och Hatstore bland kunderna.

Efter att ha rönt stora framgångar i flera andra europeiska länder tog rea-plattformen Spot-a-Shop under förra året klivet in på den svenska marknaden. I dag är ett 30-tal e-handelsföretag anslutna till Spot-a-shop i Sverige, som erbjuder ett sortiment av mode och accessoarer för dam, herr och barn.

- Allt är rabatterat med mellan 30 och 70 procent. Man kan säga att vi erbjuder en tjänst för slutkonsumenten, som slipper att leta runt bland alla e-handlare, förklarar Tommy Inkilä, som är chef för Spot-a-Shop i Norden.

Uppdaterar varannan timme

Bland de e-handlare som har anslutit sig till Spot-a-shop i Sverige finns bolag som Boozt, Outnorth, Stadium och Hatstore. De flesta av dem är välkända och etablerade, men tjänsten riktar sig till både små och stora e-handlare.

LÄS ÄVEN: Boozt om nackdelen med ett stort sortiment

Kravet är att man måste ha en välfungerande webbshop, med ett relevant sortiment och snabba leveranstider. Tanken är att slutkonsumenten ska få en extra väg in i e-handlarens shop, där den aktuella varan förstås måste finnas tillgänglig.

- Så fort e-handlaren ändrar i sina system går den nya informationen över till oss, varpå via uppdaterar vår sida med nya priser och produkter. Vi uppdaterar varannan timme, säger Tommy Inkilä, och tillägger att det alltså inte finns någon större risk för att inaktuella kampanjer syns på sajten.

Vanligt problem att inte bli av med lagret

Upplägget mellan e-handlarna och Spot-a-shop går enkelt förklarat ut på att Spot-a-shop driver trafik till e-handlarnas sajter, där själva köpet sedan genomförs. I utbyte får Spot-a-shop betalt för varje klick på sajten, som leder vidare in i e-handlarens butik.

Annons
Annons

Kan inte e-handlarna lika gärna ha sin egen rea?

- Jo, men du kan ju ha både och. Hos oss får man en helt ny kanal, och eftersom vi hela tiden jobbar med SEO så hamnar vi ofta högt upp i sökresultaten. Så vi driver trafik till e-handlaren och fungerar egentligen som en "add on"-service, förklarar Tommy Inkilä.
- Problemet för de flesta som har lager är att de har svårt att bli av med produkterna. Genom att använda fler kanaler blir man snabbare av med lagret.

Spot-a-shop grundades i Finland 2015, och lanserades som sagt i Sverige förra året. Företaget är dessutom verksamt i Tyskland, Frankrike, Polen och Österrike. Under 2017 kom den samlade omsättningen upp i 650 000 euro, och när 2018 är över förväntas den siffran ligga på 1,3 miljoner euro - det vill säga drygt 13,5 miljoner svenska kronor.

"Det här är bara början"

Bolaget har vuxit bland annat genom att ta in externt kapital från privata investerare, och nästa år - då omsättningen ska öka ytterligare - ska en ny investeringsrunda genomföras.

- Vi växer på med riktigt bra fart och bolaget är dessutom lönsamt.

Tyskland, Frankrike och hemlandet Finland är bolagets största marknader, men Spot-a-shop har stora förhoppningar även för Sverige.

- Sverige är på god väg. Vi har redan fått bra fart och räknar med att öka ännu mer nästa år. Så det här är bara början, avslutar Tommy Inkilä.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta