Ska lösa e-handlarnas REA-problem – slår 13 miljoner i år

Boozt och Hatstore bland kunderna.

Efter att ha rönt stora framgångar i flera andra europeiska länder tog rea-plattformen Spot-a-Shop under förra året klivet in på den svenska marknaden. I dag är ett 30-tal e-handelsföretag anslutna till Spot-a-shop i Sverige, som erbjuder ett sortiment av mode och accessoarer för dam, herr och barn.

- Allt är rabatterat med mellan 30 och 70 procent. Man kan säga att vi erbjuder en tjänst för slutkonsumenten, som slipper att leta runt bland alla e-handlare, förklarar Tommy Inkilä, som är chef för Spot-a-Shop i Norden.

Annons
Annons

Uppdaterar varannan timme

Bland de e-handlare som har anslutit sig till Spot-a-shop i Sverige finns bolag som Boozt, Outnorth, Stadium och Hatstore. De flesta av dem är välkända och etablerade, men tjänsten riktar sig till både små och stora e-handlare.

LÄS ÄVEN: Boozt om nackdelen med ett stort sortiment

Kravet är att man måste ha en välfungerande webbshop, med ett relevant sortiment och snabba leveranstider. Tanken är att slutkonsumenten ska få en extra väg in i e-handlarens shop, där den aktuella varan förstås måste finnas tillgänglig.

- Så fort e-handlaren ändrar i sina system går den nya informationen över till oss, varpå via uppdaterar vår sida med nya priser och produkter. Vi uppdaterar varannan timme, säger Tommy Inkilä, och tillägger att det alltså inte finns någon större risk för att inaktuella kampanjer syns på sajten.

Vanligt problem att inte bli av med lagret

Upplägget mellan e-handlarna och Spot-a-shop går enkelt förklarat ut på att Spot-a-shop driver trafik till e-handlarnas sajter, där själva köpet sedan genomförs. I utbyte får Spot-a-shop betalt för varje klick på sajten, som leder vidare in i e-handlarens butik.

Kan inte e-handlarna lika gärna ha sin egen rea?

- Jo, men du kan ju ha både och. Hos oss får man en helt ny kanal, och eftersom vi hela tiden jobbar med SEO så hamnar vi ofta högt upp i sökresultaten. Så vi driver trafik till e-handlaren och fungerar egentligen som en "add on"-service, förklarar Tommy Inkilä.

- Problemet för de flesta som har lager är att de har svårt att bli av med produkterna. Genom att använda fler kanaler blir man snabbare av med lagret.

Annons
Annons

Spot-a-shop grundades i Finland 2015, och lanserades som sagt i Sverige förra året. Företaget är dessutom verksamt i Tyskland, Frankrike, Polen och Österrike. Under 2017 kom den samlade omsättningen upp i 650 000 euro, och när 2018 är över förväntas den siffran ligga på 1,3 miljoner euro - det vill säga drygt 13,5 miljoner svenska kronor.

"Det här är bara början"

Bolaget har vuxit bland annat genom att ta in externt kapital från privata investerare, och nästa år - då omsättningen ska öka ytterligare - ska en ny investeringsrunda genomföras.

- Vi växer på med riktigt bra fart och bolaget är dessutom lönsamt.

Tyskland, Frankrike och hemlandet Finland är bolagets största marknader, men Spot-a-shop har stora förhoppningar även för Sverige.

- Sverige är på god väg. Vi har redan fått bra fart och räknar med att öka ännu mer nästa år. Så det här är bara början, avslutar Tommy Inkilä.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!