Skadestånd på 42 miljoner dollar till e-handlaren Belstaff

Efter att personerna bakom ett stort antal webbplatser åtalats för att ha sålt förfalskningar har en amerikansk domstol dömt ut ett rejält skadestånd till e-handlaren Belstaff.

Ehandel.se har tidigare rapporterat om problemet med falska sajter som säger sig sälja produkter från ett visst märke. Ofta är dock produkterna förfalskningar och bedrägeriet resulterar i att både kunden och företaget förlorar pengar.

Men genom att anlita ett företag som övervakat både marknadsplatser och enskilda hemsidor har nu den exklusiva klädbutiken Belstaff gjort en stämningsansökan i en amerikansk domstol som resulterade i att hundratals falska sidor uppmärksammats. Dessutom ska domstolen ha beslutat att förfalskare ska betala 42 miljoner dollar i skadestånd till Belstaff.

Annons

- Vi är mycket nöjda med det här utslaget. Det finns andra lyxmärken som har haft nytta av den amerikanska förfalskningslagen, men vi tror att vårt fall har satt ribban ännu högre tack vare det exempellösa antal sajter som togs ned på en gång. Hela den rättsliga processen tog mindre än fyra månader och ingen av de 20 viktigaste webbplatserna som hänvisas till i domen är i drift i dag. Vi skulle verkligen inte tveka att ta denna rättsliga väg i framtiden, och vi kommer att fortsätta att ha en nolltolerans mot ytterligare olagligt förfalskningsbeteende, säger Elena Mauri, chefsjurist på Belstaff.

Vill skydda kundbas

I takt med att allt fler exklusiva märken öppnar upp för försäljning på nätet, menar Belstaff att risken för falska sajter och kopierade produkter ökar. I Belstaffs fall var det vanligast att jackor och andra ytterplagg hade förfalskat, och flera sidor ska ha sålt plagg som kopierats efter en design som Belstaff i själva verket inte säljer längre.

- På Belstaff har e-handel varit en viktig drivkraft för tillväxten i vårt varumärke. Men samtidigt som vi såg de klara fördelarna med att bege sig ut på detaljhandelsmarknaden på nätet, var vi medvetna om de potentiella negativa effekterna vad gäller förfalskare. Redan från början bestämde vi oss för att hindra våra kunder från att falla offer för förfalskare, vi vill göra allt som står i vår makt för att skydda vår lojala kundbas och vår framgångsrika 91-åriga historia, säger Gavin Haig, VD på Belstaff.

Belstaff har sitt huvudkontor i London och märket säljs i sju butiker i Europa och USA, samt genom e-handeln på belstaff.com.

Annons