Skånska Byggvarors nya sajt ska gå varm i sommar

Det gamla postorderföretaget Skånska Byggvaror som nu säljer på nätet och skaffar sig fysiska butiker, visar på fina siffror. Företaget växte med nästan 25 procent förra året och det mesta verkar gå deras väg just nu.

Byggjätten Skånska Byggvaror som nyligen lanserade en helt ny nätbutik, och två fysiska butiker, ser förstås fram emot värmen och folks olika husprojekt. I en intervju med HD-Sydsvenskan berättar deras VD om planerna för framtiden.

Försäljningen i år väntar man ska landa på 735 miljoner kronor, jämfört med 600 miljoner i fjol. En prognos som hittills ska gå bra med den stundande värmen. Nästa år räknar man även med att fler kommer handla via surfplattan än den traditionella datorn. En utveckling som förstås ligger bakom deras stora ombyggnation av webbutiken.

Annons

– Plattorna tar mer och mer. Jag tippar att vi nästa år kommer att ha mer trafik från plattan än från des­ktop. Man kollar på produkterna i mobilen men beställer i plattan, säger Anders Johansson Eickhoff, VD på Skånska Byggvaror, till 8till5.

Med tanke på att de nyligen börjat satsa allt mer på fysiska butiker undrar man förstås hur stor del av försäljningen som sker online för den gamla postorderjätten. Den sägs just nu ligga runt 64 procent men man hoppas nå 80 procent om två år. Även om butikerna alltså genererar försäljng så ser man gärna att folk handlar via nätet.

Ni kan läsa mer om företaget, som i år firar 50 år, i följande intervju. Man siktar bland annat på en ytterligare expansion inom Norden samtidigt som man kan stå inför ett ägarbyte.

 

På bild: Anders Johansson Eickhoff

Annons