Annons

Skanska Nya Hem: Maria Sunnergårdh Nylund

Skanska Nya Hem: "Finns mycket att lära av e-handeln"

2016-04-26 10:42

Skanska Nya Hems digitala specialist inspireras av e-handeln och inom kort lanserar företaget en ny plattform som ska sätta mobilen i första rummet.

I en artikel om Hemnets knep för att locka en miljard sidvisningar per år berättade vi nyligen att svenskarna enligt en undersökning är världens mest bostadssurfande folk. Det borde alltså vara guldläge även för andra sidor inom samma område. Maria Sunnergårdh Nylund arbetar som digital specialist på Skanska Nya Hem. Enligt henne ligger dock bostadsbranschen efter till exempel e-handeln när det kommer till digitala revolutioner.

- Jag kollar mycket på e-handeln, där är ni så snabba. Vi är inte det, det kan vi erkänna. Men vi försöker, säger hon.

Ny sajt ska låta kunden svajpa

Men Skanska Nya Hem, som är Skanskas avdelning för bostadshus, har de senaste åren lagt om från marknadsföring via kataloger till ett mobile first-tänk. Sajten är responsiv, till skillnad från Skanskas huvudsajt www.skanska.se, och i början av sommaren ska en helt ny plattform lanseras. Precis som Fyndiq och Zalando, ska Skanska Nya Hems sida innehålla moment som ska gå att svajpa. Dessutom ska varje sida utgöra en landningssida, berättar Maria Sunnergårdh Nylund.

- Vi tänker mobile i allt vi gör digitalt och försöker få in den här användarvänligheten. Det är det jag känner är så himla viktigt, att vi förstår våra kunder och förstår att de är mycket längre fram än vad vi är. Så är det i dag. Vi lever i den digitala världen, speciellt ungdomar, och vi måste vara med hela tiden och titta på vad som händer i världen.

Varför är det viktigt för er att ha en digital strategi?

Annons
Annons
- Det är det som grundar hela arbetet. Sen är strategi i sig ganska enkelt att göra faktiskt, det svåra är att ta medmänniskan och systemen bakom och anpassa det här med varandra, och få det att lira i verksamheten. Det tar tid.
- Det är mycket där som man kan lära sig av e-handeln, speciellt när det gäller mätning, känner jag.

"Vi behöver raka puckar"

I nuläget söker Skanska Nya Hem feedback på sin sida framför allt genom sociala medier och en chattfunktion på sidan. På så sätt kan företaget alltid försöka att ändra sådant som uppfattas som krångligt eller svårt.

Just nu arbetar Maria Sunnergårdh Nylund med en webbanalys av den nuvarande sajten. Den ska längre fram jämföras med en analys av den nya sidan, för att se hur den tagits emot av besökarna. Maria Sunnergårdh Nylund vill gärna slå ett slag för att analysera hellre än att lansera “den ena häftiga grejen efter den andra”.

- Vi försöker att inte göra för mycket för snabbt, utan istället mäta, analysera och tänka efter och göra det bra istället, säger hon och sammanfattar:
- Vi behöver ha raka puckar. Våra kunder vill veta var kan jag hitta en lägenhet, hur mycket kostar den, hur ser den ut, enkla grejer egentligen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta