SkickaTårta bjuder ut del av bolaget via FundedByMe

Vill du ha en bit av e-handelsbolaget SkickaTårta är det nu möjligt.

Det hettar till bland tårtorna på nätet. Häromdagen skrev vi om Dintårta.se som skickar tårtor från Tyskland. SkickaTårta.se är samtidigt tårtvärldens Euroflorist där man förmedlar köpen till lokala bagerier.

Företaget startades faktiskt då medgrundaren Magnus Noord skulle tacka en florist men då förstås inte kunde skicka blommor, utan ville istället ha en tjänst för att skicka en tårta. Resten är historia.

Annons

Nu siktar SkickaTårta på att expandera sin affär och har tagit hjälp av FundedByMe för att försöka dra in 2 miljoner kronor till en värdering nära 10 miljoner. 2014 tog man in 5 miljoner kronor ifrån Industrifonden.

Omsatte 6,7 miljoner i fjol

Företaget omsatte 6,7 miljoner kronor förra året, en ökning med 20 procent jämfört med föregående år. I april i år ska man gått med vinst och gjorde ett rörelseresultat på 160 000 kronor.

I företagets crowdfunding-video berättar medgrundaren Magnus Äng att man skickat ut 45 000 tårtor sedan starten och man uppskattar att nära en halv miljon människor har njutit av en skickad tårta.

Förutom att delge lite siffror som att man har 25 000 kunder i databasen och 950 bagerier som man samarbetar med, så får vi även se in i framtiden.

SkickaTårta siktar nämligen på att bli uppköpta av ett internationellt present- eller livsmedelsföretag och hoppas på en avkastning på över 700 procent inom 4-5 år.

"Hundratals ambassadörer"

Vi frågade Magnus Äng om varför de vänt sig till FundedByMe.

- Vi har tagit crowdfundingsteget främst för att vår produkt är lätt att förstå och att vi tror att vi kan få hundratals ambassadörer i Sverige som kan hjälpa oss att växa genom spridning i sociala medier med mera. Jag har arbetat med affärsänglar och riskkapital i snart 10 år i mina olika bolag som jag är engagerad i och detta är första gången jag testar denna formen så det är superspännande, vi får se om det blir lyckat, säger Magnus Äng, medgrundare och VD.

I kampanjen tar SkickaTårta upp två huvudkonkurrenter i Sverige som ska vara Dintårta.se och Postkakan.se, två företag som vi skrivit om tidigare.

Annons

Räds inte konkurrenterna

Gällande konkurrensen säger Magnus Äng att den bara är bra och att de tillsammans belyser branschen och möjligheterna att beställa bakverk via nätet.

- Vi är lite olika tjänster men fyller i princip samma behov. Våra bakverk bakas i Sverige av lokala konditorer och vi har snabbare ledtider och kan leverera på en specifik dag över hela landet, det gör oss väldigt intressanta för företag som bjuder personal och kunder på tårta på en specifik dag för att fira något och även konsumenter gillar det för de kan då hylla någon på födelsedagen, säger Magnus Äng.

Faktum är att företaget till och med ska ha växt snabbare hittills i år.

- Vi har inte märkt av konkurrensen på vår försäljning för vi fortsätter att växa, ifjol växte vi med 20 procent och under våren har tillväxten fortsatt. I april växte vi med 37 procent och nu i juni växer vi starkt och har redan passerat förra årets försäljning på bara 8 dagar, säger Magnus Äng.

Annons