Annons

Skippa den mobila butiken uppmanar Animail

Skippa den mobila butiken uppmanar Animail

2013-03-22 15:39

Animail smyglanserade sin nya nätbutik häromveckan. Lanseringen skall inte gått helt smärtfritt utan sajten låg nere under några timmar. Efter lite skruvande och bankande på maskineriet skall dock den nya responsiva nätbutiken ha sett dagens ljus.

Björn Herstad, vd på Animail, var gästbloggare på Loggenbloggen under lanseringsveckan och berättar där om historien bakom Animail och arbetet med den nya butiken. Vi får bland annat veta att han under uppstarten blev tvingad att starta en fysisk butik för att få köpa in produkter. Ett klassiskt problem inom e-handeln där leverantörer vägrar sälja till renodlade nätbutiker.

Animail har sedan dess växt ordentligt och fått in riskkapital i kassan och är nu en av de drivande butikerna inom hemleverans av djurfoder. Vilket skall lösa grundproblemet till varför Björn startade Animail, att slippa släpa hem tunga fodersäckar.

Responsivt för hela slanten

Den nya sajten som nu lanserats skall vara baserad på plattformen Magento och designen är helt responsiv. Det är alltså samma näbutik som visas i mobilen, surfplattan och på en stationär dator. Där sidan automatiskt flyttar om sina olika delar för att passa in i de olika enheterna. David Wickström, Animails teknikchef, förklarar det responsiva valet såhär:

- Stor del av alla nya affärsmodeller inom marknadsföring handlar om att bygga relevans för mottagaren, att kunna rikta specifika budskap till specifika individer. I en sådan tid där man rör sig mot den sortens nya mål, så behöver marknadsförings-kanalerna fungera oberoende av vilken sorts enhet som individen håller i för stunden. Att bygga responsivt är det bästa sättet att möjliggöra en sömnlös övergång mellan olika enheter, både när det gäller användarvänlighet och när det gäller hur tillgänglig individen blir för generella marknadsföringsåtgärder.

Den gamla söken defekt

Nya Animail skall även bjuda på en förbättrad sök via sökmotorn Solr. Björn Herstad ber om ursäkt till användare av deras gamla sök som ska ha varit högst defekt. Den nya söken skall bjuda på en bättre upplevelse.

- Som jag ser det är vår uppgift att tillgängliggöra produkter inom husdjurssegmentet. Det innebär utöver sortimentet och produkttexter att framförallt navigeringslogik, säljstöd och sök ska göra hela köpprocessen till en positiv upplevelse. En upplevelse där trygghetskänslan som skulle finnas i en fysisk butik genom samtal med en expedit imiteras, kommenterar Björn Herstad.

Den nya sajten lanserades officiellt till deras kunder den 14 mars efter en hel del buggfixar. Nu ska det mesta dock vara på plats enligt Björn:

- Nu är vi dock där med en grym ny sajt, och höga förväntningar på en bättre köpupplevelse för kunden. Och med en högre konvertering för oss. Lite firande med bubbel och snittar är ju inte heller fel och något alla förtjänat efter så hårt arbete, skriver Björn på Loggenbloggen.

Ambitionen skall ha varit att hitta en renare design som gav utrymme för produkterna att träda fram. En ren design lär också vara enklare att jobba med på en responsiv sida där man måste ha kontroll över alla olika delar på sajten. Vill ni kolla in nya Animail gör ni det på Animail.se eller Animail.no.

 

Källa: Press, Loggenbloggen

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

nordicwebteam
2013-03-22 16:28

Äntligen en artikel om en shop med Magento :)
Ska bli kul att se hur försäljningen går

Jimmy Öström
2013-03-22 22:09

Nu beror inte försäljningen på vilken plattform man har=)

Men dock hur mycket pengar man har över på sista raden skulle jag påstå=)

Oscar Troedson
2013-03-23 23:19

@Jimmy, klart det kan göra?
Allt från utvecklingsvänlighet (vilket optimerar flöden, bokföring, logistik, påkoppling av merförsäljningskanaler osv) till hur 'SEO-vänlig' plattformen är påverkar försäljning i långa loppet. Krävs det mindre tekniskt arbete kan du lägga tiden på att utveckla ditt sälj istället.

Vi har också valt en att använda en responsiv design,känns som ett naturligare steg än en ren mobilsida (beror helt på vilken design desktop-versionen har såklart! :-)

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta