Sko- och accessoarkoncern tar steget ut på nätet

Venue Retail Group drog i höstas igång ett e-handelsprojekt med målet att lansera nätbutiker för koncernens kedjor under våren 2014. Nu har man slagit upp portarna till den första. I slutet av april smyglanserades Accents nya e-handel.

Venue Retail Group är en nordisk aktör inom accessoarer, skor och resetillbehör med ett nätverk av 128 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Accent, Morris samt Rizzo med ett utbud av egna och externa varumärken.

Fram tills nyligen har koncernen inte haft någon e-handel för någon av kedjorna men den 28 april smyglanserade Accent sin nätbutik med hjälp av management- och it-konsultbolaget, Brightstep.

Annons

– Det har varit en utmanande och rolig resa att hjälpa ännu en detaljhandlare in i e-handelsvärlden. En stor omställning för organisationen och hela verksamheten och dess leverantörer blir påverkad och inblandad i ett sådant här projekt, en gemensam kämparinsats och vi är stolta att ha fått vara med och leda den här satsningen från ax till limpa, säger Mattias Pihlström, omnikanalskonsult på Brightstep.

En omnikanalsatsning

Strategiskt valde man att gå på en omnikanalsatsning med syftet att bland annat stärka varumärket och öka den totala försäljningen. Något man gjorde med hjälp av e-handelsplattformen Intershop 7.
 
En viktig funktion i lösningen, med tanke på att man satsar omnikanal, är möjligheten att beställa på nätet och hämta i butik eller på utlämningsställen. Förutom det har man satsat på responsiv design och produktbilder med zoom i flera vinklar, och en avancerad rekommendationsmotor från Rich Relevance

Sajten har också en integrerad kundklubb med bonusprogram, rabattmodul för att hantera både prisändringar samt kampanjer och möjligheten att betala med faktura, kort eller direktbank.

– En av utmaningarna är som alltid att hålla ambitionsnivån nere på första versionen, alla kan ha en åsikt och design och funktion, men skall det hänga ihop i en integrerad lösning som detta är blir det snabbt väldigt komplext. Sajten i sig tycker jag är bra som ett första steg och verktygen finns på plats för att optimera framöver, säger Mattias Pihlström.

 

Källa: Press

Annons
Annons