Skohandelns fotavtryck på nätet lindrar fysisk kräftgång

Skoföretagens kräftgång hade troligen varit ännu kämpigare om det inte vore för e-handeln.

Vi har flera gånger tidigare rapporterat om skohandeln som går allt sämre i fysiska butiker, men ökar på nätet. Enligt färska siffror från Svensk Handel Stil, så håller den trenden i sig.

LÄS MER: E-handeln med skor och kläder sänker den fysiska handeln

Annons

"Oktober blev ingen bra månad"

Organisationens Stilindex visar att försäljningen av skor som sker över disk i fackhandeln, minskade med 9,6 procent under årets oktobermånad, jämfört med samma period förra året.

Samtidigt minskar klädförsäljningen i samma kategori med 5,6 procent. Hittills i år har skoförsäljningen i butikerna minskat med 2,7 procent.

- Oktober blev ingen bra månad för modebutikerna med ett tapp på 5,6 procent för kläder och 9,6 procent för skor. Kalendereffekten gjorde det inte lättare då det var en lördag mindre i oktober i år jämfört med förra året, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

E-handeln bidrar till bättre resultat

Men Svensk Handel Stil konstaterar också att tappet sannolikt hade varit ännu större om det inte vore för e-handeln.

- Vi får signaler om att rapportörernas e-handel, som inte ingår i Stilindex, ökar och bidrar till ett något bättre resultat, skriver de i ett pressmeddelande.

"Hösten blir en utmaning"

Och trots ökande näthandel och kommande Black Friday, så tror Mikael Sandström att årets höst blir “en utmaning” för många fysiska butiker i modebranschen.

- November var en väldigt stark månad 2016, när Black Friday slog igenom på allvar. Klädhandeln ökade då med 5,6 procent och skohandeln steg med hela 21,5 procent, efter att snö i början av november ökade efterfrågan på vinterskor. Det återstår att se om Black Friday har samma lockelse i år, men hösten blir en utmaning, säger Mikael Sandström.

Annons
Annons