Annons

Skojätten Footway köper upp mindre konkurrent Malin Ericsson

Skojätten Footway köper upp mindre konkurrent

2018-04-12 07:30

"Ett tuffare klimat för mindre e-handlare".

Skojätten Footway är inte främmande inför att köpa upp konkurrenter. På vägen till dagens omsättning på över en halv miljard har de ätit upp en hel del andra nätbutiker som Heppo, Brandos, Runforest med flera.

LÄS ÄVEN: Footway spränger en halv miljard - ökade med 47%

"Skapat en spännande upplevelse"

Det var dock ett tag sedan bolaget var i förvärvartagen, men nu lägger Footway beslag på nätbutiken Barnskospecialisten. En e-handlare som ska vara inriktad på - du gissade rätt - barnskor.

- Barnskospecialisten har stor kompetens inom barnskor. Med kunnig personal, en informationsrik sajt och expertkunskap har de skapat en spännande upplevelse, som vi vill dela med våra kunder. Affären stärker också vår position inom segmentet , säger Daniel Mühlbach, VD för Footway, i ett pressmeddelande.

 "Stor, lönsam och ledande e-handlare"

Köpeskillingen delges inte. Bolaget bakom butiken, Momlin AB, har en omsättning runt 16 miljoner kronor. Ägaren Malin Ericsson berättar hur klimatet blivit allt tuffare för mindre aktörer och att det känns bra att kunna fortsätta sprida företagets kunskap, men nu under Footways vingar.

Annons
Annons
- Vi har under de senare åren kunnat känna av ett allt tuffare klimat för mindre e-handlare, samtidigt som efterfrågan på vår expertkompetens fortfarande är mycket stark från kunder, leverantörer och kunniga barnortopeder. Det är mycket glädjande för oss att hitta en lösning där en stor, lönsam och ledande svensk e-handlare tar över ansvaret för att förvalta och vidareutveckla branschens ledande erbjudande inom området, säger Malin Ericsson.

Barnskospecialistens sajt hänvisar nu till Footway.se.

Uppdatering:
Footway meddelar att köpet inte gäller hela verksamheten:

"Förvärvet av tillgångar relaterade till webshoppen Barnskospecialisten innefattar inte verksamheten som helhet utan begränsas till domäner, inventarier och produkter. Affären finansieras från bolagets rörelsekapital som en del i den löpande verksamheten."

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Annons
Annons
Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

December är en bergochdalbana.

Eventchefen efter Emeetfinalen:

Eventchefen efter Emeetfinalen: "Lite bittersweet att det är slut"

Turnén avslutades i Stockholm.

De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Extra: De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Vilka var där?

Annons
Annons
Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Prognosen för Sveriges absolut största e-handelsvecka.

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Glöm inte bort världens största e-handelsdag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta