Skokedjans tio fysiska butiker stängs – e-handeln består

"Tillväxten i våra tre onlineaffärer är mycket stark".

Omställning till en värld med mindre fysisk och mer digital handel verkar vara dagens agenda. Vi har hittills idag fått se en butikskedja gå i konkurs och så har Stadium omstrukturerat verksamheten på grund av e-handeln. Nu berättar Venue Retail Group, som äger flera butikskedjor, att de avvecklar butikskedjan Rizzo.

- Översynen av butikskedjan Rizzo har tydligt visat att den traditionella skoverksamheten inte klarar de avkastningskrav som Venue Retail Group har. Därför kommer kedjans tillhörande 10 butiker att avvecklas, skriver Venue Retail Group.

Annons
Annons

"Den växande digitala affären"

Totalt tio butiker kommer alltså att läggas ner, vilket är alla fristånde Rizzo-butiker, och samtidigt ska det satsas mer på e-handeln inom bolaget.

- Vi tar ännu ett steg mot förbättrad lönsamhet genom att tydligare fokusera på de delar inom bolaget som utvecklas väl och är lönsamma. De områdena är, den växande digitala affären, Department stores (NK) och Accent/Morris, säger Jonas Ottosson, vd för Venue Retail Group.

"Ett naturligt steg"

Rizzo-butikerna sägs motsvarar knappt 7 procent av Venue Retail Groups totala omsättning och de ska samtidigt vara en förlustaffär idag.

- Det här är ett naturligt steg i det lönsamhetsarbete vi gjort de senaste åren. Detaljhandeln genomgår ett skifte med förändrade konsumentbeteenden. Vi har sedan 2016 därför avvecklat och åtgärdat 28 mindre och olönsamma butiker och lyckats vända till en stabil och uthållig lönsamhet, säger Jonas Ottosson.

De berörda butikerna ska vara stängda till sommaren 2019 och omstruktureringen beräknas kosta 6 miljoner kronor.

- Tillväxten i våra tre onlineaffärer, Accent.se, Morris.no och Rizzo.se är mycket stark och blir en allt viktigare del för koncernen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!