Annons

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - e-handeln består Jonas Ottosson

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - e-handeln består

2018-10-17 13:25

"Tillväxten i våra tre onlineaffärer är mycket stark".

Omställning till en värld med mindre fysisk och mer digital handel verkar vara dagens agenda. Vi har hittills idag fått se en butikskedja gå i konkurs och så har Stadium omstrukturerat verksamheten på grund av e-handeln. Nu berättar Venue Retail Group, som äger flera butikskedjor, att de avvecklar butikskedjan Rizzo.

- Översynen av butikskedjan Rizzo har tydligt visat att den traditionella skoverksamheten inte klarar de avkastningskrav som Venue Retail Group har. Därför kommer kedjans tillhörande 10 butiker att avvecklas, skriver Venue Retail Group.

"Den växande digitala affären"

Totalt tio butiker kommer alltså att läggas ner, vilket är alla fristånde Rizzo-butiker, och samtidigt ska det satsas mer på e-handeln inom bolaget.

- Vi tar ännu ett steg mot förbättrad lönsamhet genom att tydligare fokusera på de delar inom bolaget som utvecklas väl och är lönsamma. De områdena är, den växande digitala affären, Department stores (NK) och Accent/Morris, säger Jonas Ottosson, vd för Venue Retail Group.

"Ett naturligt steg"

Rizzo-butikerna sägs motsvarar knappt 7 procent av Venue Retail Groups totala omsättning och de ska samtidigt vara en förlustaffär idag.

Annons
Annons
- Det här är ett naturligt steg i det lönsamhetsarbete vi gjort de senaste åren. Detaljhandeln genomgår ett skifte med förändrade konsumentbeteenden. Vi har sedan 2016 därför avvecklat och åtgärdat 28 mindre och olönsamma butiker och lyckats vända till en stabil och uthållig lönsamhet, säger Jonas Ottosson.

De berörda butikerna ska vara stängda till sommaren 2019 och omstruktureringen beräknas kosta 6 miljoner kronor.

- Tillväxten i våra tre onlineaffärer, Accent.se, Morris.no och Rizzo.se är mycket stark och blir en allt viktigare del för koncernen.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta