Skokoncern vill få kunden att E-handla i butiken

NilsonGroup expanderar sin e-handelsplattform till fysiska butiker. Med hjälp av onlinestationer i ett antal utvalda butiker för koncepten Din Sko, Nilson Shoes och Ecco, ska kunder kunna se hela sortimentet och e-handla direkt i butiken.

I mitten av 2012 lanserade skokoncernen NilsonGroup en gemensam e-handel för sina butikskedjor DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten och Ecco. PutFeetFirst som nätbutiken heter tog senare även steget ut i fysisk butik.

Den fysiska representationen av PutFeetFirst, som i grunden är en e-handel, inreddes förstås med digitala enheter som kunderna kunde handla med. Nu ska man även digitalisera de traditionella skohandlarna inom koncernen.

Annons

Begränsade betalsätt

I ett test låter man nu kunderna e-handla i butik, och har därför placerat ut vad man kallar onlinestationer i ett antal utvalda butiker för koncepten Din Sko, Nilson Shoes och Ecco. Det hela består av surfplattor där kunden ska kunna se hela sortimentet, samt göra beställningar direkt via hemsidan.

Varje enhet, som placeras på stativ eller vägg, har en unik ”in store”-startsida per affärsområde. Betalsätt är i dagsläget begränsade till kostnadsfri faktura samt Wywallet och kunden erbjuds fri frakt till butik.

Till en början erbjuder 12 butiker möjligheten att handla från online-stationer och testperioden kommer sedan att utvärderas utifrån ett kundperspektiv, för att se om e-handel i butik kan vara aktuellt att införa i större skala.

Annons