Annons

Skönhetskedjan har fått en riktig Kick-start på nätet

Skönhetskedjan har fått en riktig Kick-start på nätet

2014-05-15 11:42

Butikskedjan Kicks har sedan sitt intåg på nätet satsat stort för att lyckas, och företagets e-handel ska idag vara större än kedjans 250 butiker var för sig. Förutom en lyckad mobil satsning har samspelet mellan e-handel och de fysiska butikerna varit en viktig pusselbit.

Kicks var ganska sena med att ta steget ut på nätet men sedan dess skönhetskedjan satsat på mobil handel, Apptus digitala säljare samt lanserat en norsk nätbutik. Och företaget satsning verkar ha slagit väl ut. Under förra årets utsågs man nämligen till Årets E-handel under Retail Awards 2013, och i år fick man ta emot utmärkelsen Årets Butikskoncept.
– Vi är otroligt stolta och glada över utmärkelsen Årets Butikskoncept och att vårt arbete med att ständigt förbättra köpupplevelsen för våra kunder uppmärksammas av branschen. Särskilt uppskattat under det senaste året har våra insatser för att väva samma butik och digitala kanaler varit eftersom det ger våra kunder ett så stort och direkt mervärde i butik, säger Nanna Hedlund, Kicks Marknadschef.
Hon säger också att kosmetikaföretagets e-handel idag är större än kedjans 250 butiker var för sig. Och en stor del av framgångarna beror just på att man har ett bra samspel mellan e-handel och de fysiska butikerna.
– Vi erbjuder fria leveranser till alla våra 143 butiker i Sverige samt vice versa. Vi kan därmed kombinera det bästa av två världar, personlig vägledning av experter i butik tillsammans med e-handelns unika tillgänglighet och möjlighet till stort och effektivt lager, säger Nanna Hedlund i en intervju med VD-tidningen.

Tänk efter före

Och även om Kicks var ganska sena med att hoppa på e-handelståget så är Nannas råd att satsa tidigt. Det samtidigt som hon poängterar vikten av att göra det enkelt att handla via mobilen.

Effektiv logistik, snabba leveranser, en användarvänlig sajt och trygga betallösningar är andra viktiga pusselbitar för en lyckad e-handel. Samt att ha en robust affärsstrategi.
– Det mest grundläggande är som vanligt att ha tänkt efter före och kartlagt vad som krävs för att lyckas inom sitt segment. Utvecklingen inom e-handeln har gett konsumenterna en större makt och det är de som avgör förutsättningarna för din strategi online, säger Nanna Hedlund.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Runns.se
2014-05-15 11:57

"större än kedjans 250 butiker var för sig"? Är det mycket, vissa av kicks butiker är väldigt små...

flennstrom
2014-05-15 12:06

Menar de att e-handeln är större än alla 250 butikerna ihop? Eller att det inte finns någon enskild butik som är större än e-handeln?

Julius
2014-05-15 12:14

E-handeln är minst en krona större i omsättning än deras största butik. Borde det väl betyda :)

johanbrodin
2014-05-16 09:20

Håller med Julius, ehandeln (sett som EN butik) är den butik med störst omsättning.

Annons
Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Annons
Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta