Annons

Skönhetskedjan har fått en riktig Kick-start på nätet

Skönhetskedjan har fått en riktig Kick-start på nätet

2014-05-15 11:42

Butikskedjan Kicks har sedan sitt intåg på nätet satsat stort för att lyckas, och företagets e-handel ska idag vara större än kedjans 250 butiker var för sig. Förutom en lyckad mobil satsning har samspelet mellan e-handel och de fysiska butikerna varit en viktig pusselbit.

Kicks var ganska sena med att ta steget ut på nätet men sedan dess skönhetskedjan satsat på mobil handel, Apptus digitala säljare samt lanserat en norsk nätbutik. Och företaget satsning verkar ha slagit väl ut. Under förra årets utsågs man nämligen till Årets E-handel under Retail Awards 2013, och i år fick man ta emot utmärkelsen Årets Butikskoncept.
– Vi är otroligt stolta och glada över utmärkelsen Årets Butikskoncept och att vårt arbete med att ständigt förbättra köpupplevelsen för våra kunder uppmärksammas av branschen. Särskilt uppskattat under det senaste året har våra insatser för att väva samma butik och digitala kanaler varit eftersom det ger våra kunder ett så stort och direkt mervärde i butik, säger Nanna Hedlund, Kicks Marknadschef.
Hon säger också att kosmetikaföretagets e-handel idag är större än kedjans 250 butiker var för sig. Och en stor del av framgångarna beror just på att man har ett bra samspel mellan e-handel och de fysiska butikerna.
– Vi erbjuder fria leveranser till alla våra 143 butiker i Sverige samt vice versa. Vi kan därmed kombinera det bästa av två världar, personlig vägledning av experter i butik tillsammans med e-handelns unika tillgänglighet och möjlighet till stort och effektivt lager, säger Nanna Hedlund i en intervju med VD-tidningen.

Tänk efter före

Och även om Kicks var ganska sena med att hoppa på e-handelståget så är Nannas råd att satsa tidigt. Det samtidigt som hon poängterar vikten av att göra det enkelt att handla via mobilen.

Effektiv logistik, snabba leveranser, en användarvänlig sajt och trygga betallösningar är andra viktiga pusselbitar för en lyckad e-handel. Samt att ha en robust affärsstrategi.
– Det mest grundläggande är som vanligt att ha tänkt efter före och kartlagt vad som krävs för att lyckas inom sitt segment. Utvecklingen inom e-handeln har gett konsumenterna en större makt och det är de som avgör förutsättningarna för din strategi online, säger Nanna Hedlund.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Runns.se
2014-05-15 11:57

"större än kedjans 250 butiker var för sig"? Är det mycket, vissa av kicks butiker är väldigt små...

flennstrom
2014-05-15 12:06

Menar de att e-handeln är större än alla 250 butikerna ihop? Eller att det inte finns någon enskild butik som är större än e-handeln?

Julius
2014-05-15 12:14

E-handeln är minst en krona större i omsättning än deras största butik. Borde det väl betyda :)

johanbrodin
2014-05-16 09:20

Håller med Julius, ehandeln (sett som EN butik) är den butik med störst omsättning.

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta