Annons

Slipp böter med ny tjänst för kreditkoll Kredit åt kunderna kommer med krav

Slipp böter med ny tjänst för kreditkoll

2016-02-04 09:15

Tjänsten Trygg Konsumentkredit ska hjälpa e-handlare att kontrollera kundens återbetalningsförmåga.

Sedan ett nytt EU-direktiv slagit fast att företag vid vissa typer av krediter måste göra en särskild kreditprövning utöver den traditionella kreditupplysningen, har bland andra H&M hamnat i blåsväder. Efter att i samband med e-handel missat att göra rätt kreditkoll hamnade företaget i en tvist mot Konsumentverket, något som slutade med miljonböter för H&M.

Gör kontroll med hjälp av Bank-ID

Nu lanserar finansföretaget Alektum Group med tjänsten Trygg Konsumentkredit vad som ska vara en unik lösning på problemet med oklarheter kring vilka kontroller man som företag ska göra när en kund vill handla på kredit.

- Reglerna är i grunden bra och syftar till att kreditgivaren ska få en bättre uppfattning om kundens återbetalningsförmåga. Många kunder kom till oss med frågor och bad om lösningar. Snart insåg vi att vi kunde ta fram en egen produkt som löser problemet och vi märker redan ett stort intresse på marknaden, säger Gunnar Algemark, som är operativ chef på Alektum Group Information.

Trygg Konsumentkredit fungerar som så att kunden loggar in med sitt Bank-ID och varpå systemet analyserar kundens uppgifter innan det ger ett besked om kundens återbetalningsförmåga. Detta besked tillsammans med en vanlig kreditupplysning kan sedan användas för att avgöra om kunden ska få handla på kredit eller inte.

Annons
Annons
- Med detta system kan man dock vara trygg och säker på att man följer alla regler. Eftersom vi förvaltar systemet fullt ut kan vi se till att alltid kunna erbjuda tjänster som överensstämmer med rådande lagar och regler. Ändrar vi något i systemet slår det igenom hos alla kunder, säger Gunnar Algemark.

Ska förebygga överskuldsättning

Alektum Groups system, som lanseras i februari, är tänkt att vara till hjälp både för kunder, som slipper att ha lån de inte kan betala, och för företagen som inte behöver riskera böter eller inte att få betalt. Reglerna om mer omfattande kreditprövningar ska ha funnits sedan 2011 och infördes för att minska skuldbeläggningen i samhället.

- Vi ser fram mot att lansera en ny produkt som verkligen kan förebygga överskuldsättning hos utsatta individer, en tragisk situation som drabbar alla inblandade parter inklusive inkassobolagen som ju faktiskt bara tjänar på de som kan betala. Lösningar som denna visar hur vår satsning på ett helt eget kreditupplysningsföretag bär frukt i form av innovation och fördjupade kundsamarbeten, säger Mats Augurell, VD på Alektum Group.

Det är om kunden vill teckna en kontokredit eller handla på avbetalning som företaget måste göra en extra kreditkoll. Mer om vilka regler som gäller kan du läsa på Konsumentverkets hemsida

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Kunderna är lediga men finns på mobilen

Autosvar: Kunderna är lediga men finns på mobilen

Just nu når du kunderna via mobiltelefonen.

Annons
Annons
Nätmaten kan kompensera butiksdöden i glesbygden

Nätmaten kan kompensera butiksdöden i glesbygden

E-handeln med livsmedel växer kraftigt men än så länge är det främst boende i storstäderna som kan ta del av utvecklingen.

1
Marknadsplatserna tar mark och framtidsrustar

Krönika: Marknadsplatserna tar mark och framtidsrustar

Inköpsexperten Martin Granberg om marknadsplatsernas senaste framsteg och CDON:s skifte.

Brexit -

Brexit - "Negativt för hela Europas e-handelssektor"

Branschorganisationen Ecommerce Europe befarar att Brexit kommer att få negativa konsekvenser för e-handeln både i Storbritannien och i resten av EU.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bring och PostNord får skarp kritik av PTS i ny rapport

Bring och PostNord får skarp kritik av PTS i ny rapport

Enligt Post- och telestyrelsen har kvaliteten på postutdelningen i Sverige varit markant sämre än tidigare under det senaste året.

Elgiganten höjer tempot efter nytt rekordår

Elgiganten höjer tempot efter nytt rekordår

Hemelektronikjätten omsatte nästan 10 miljarder kronor det senaste året och nu forsätter satsningarna, både på och utanför nätet.

78 procent vill få bättre omnikanalsupplevelser

Rapport: 78 procent vill få bättre omnikanalsupplevelser

En ny undersökning visar att många upplever att de får bättre service i e-handeln än i fysiska butiker.

Annons
Annons
Matsmart breddar sortimentet - böcker i senaste utskicket

Matsmart breddar sortimentet - böcker i senaste utskicket

Matsmart har tidigare spontanbreddat matutbudet med apoteksvaror och djurtillbehör - nu har turen kommit till böcker.

JS Energi kliver in i Danmark och miljonsatsar i eget lager

JS Energi kliver in i Danmark och miljonsatsar i eget lager

E-handlaren, som säljer reservdelar till värmesystem, kompletterar dropshipping med ett eget lager och lanserar dansk sajt.

Klarnagrundare dementerar utförsäljning - startar stiftelse

Klarnagrundare dementerar utförsäljning - startar stiftelse

Niklas Adalberth ska stanna kvar i Klarnas styrelse och samtidigt bygga upp en stiftelse som ska ta sig an "samhällets utmaningar".

Dörren öppnad till IKEA:s första <nobr>e-handelsbutik</nobr>

Dörren öppnad till IKEA:s första e-handelsbutik

En ny sorts IKEA-butik i Stockholm ska bland annat tjäna som upphämtningsställe för e-handlade IKEA-varor.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem