Slog rekord i klagomål – fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Det är inte bara här i Sverige som fraktleverantörerna ibland lämnar lite mer att önska. I Storbritannien, som etablerat sig som ett av Europas ledande e-handelsländer, har antalet klagomål på posten nått en ny rekordnivå.

Högsta summan hittills på ett kvartal

I alla fall om man ska döma av nya siffror från det nationella postföretaget Royal Mail. Under sitt senaste kvartal ska företaget ha fått betala ut totalt två miljoner pund - nära 25 miljoner svenska kronor - som kompensation för försändelser som gått snett. Det rapporterar nyhetssajten Tamebay. Summan uppges vara den högsta som Royal Mail någonsin har betalat ut i kompensation under ett och samma kvartal.

Annons

För hela verksamhetsåret 2018/2019 ska Royal Mail ha betalat ut nära 6 miljoner pund, eller 74 miljoner kronor, i kompensation till missnöjda avsändare och mottagare. Det kan jämföras med 5,2 miljoner pund under året 2017/2018.

Förseningar, skador och borttappade paket

Av de två miljoner pund som betalades ut under det senaste kvartalet var merparten i form av ersättning för paket som kommit bort. Betydande summor gick också till att täcka upp för förseningar och skador. Enligt Tamebay har en del av pengarna gått till så kallade goodwill-betalningar, det vill säga för klagomål som Royal Mail egentligen inte hade någon skyldighet att bemöta med kompensation.

Eftersom fraktjättens utbetalningar ökar kommer det förmodligen inte som någon överraskning att även klagomålen har blivit fler. Under det gångna året kom nära 748 000 klagomål in till Royal Mail, vilket kan jämföras med 704 000 förra året och 687 000 året innan det.

Annons