Annons

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner Inte alltid glada miner vid brittiska e-handelsleveranser

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

2019-05-20 16:40

748 000 anmälningar.

Det är inte bara här i Sverige som fraktleverantörerna ibland lämnar lite mer att önska. I Storbritannien, som etablerat sig som ett av Europas ledande e-handelsländer, har antalet klagomål på posten nått en ny rekordnivå.

Högsta summan hittills på ett kvartal

I alla fall om man ska döma av nya siffror från det nationella postföretaget Royal Mail. Under sitt senaste kvartal ska företaget ha fått betala ut totalt två miljoner pund - nära 25 miljoner svenska kronor - som kompensation för försändelser som gått snett. Det rapporterar nyhetssajten Tamebay. Summan uppges vara den högsta som Royal Mail någonsin har betalat ut i kompensation under ett och samma kvartal.

För hela verksamhetsåret 2018/2019 ska Royal Mail ha betalat ut nära 6 miljoner pund, eller 74 miljoner kronor, i kompensation till missnöjda avsändare och mottagare. Det kan jämföras med 5,2 miljoner pund under året 2017/2018.

Annons
Annons

Förseningar, skador och borttappade paket

Av de två miljoner pund som betalades ut under det senaste kvartalet var merparten i form av ersättning för paket som kommit bort. Betydande summor gick också till att täcka upp för förseningar och skador. Enligt Tamebay har en del av pengarna gått till så kallade goodwill-betalningar, det vill säga för klagomål som Royal Mail egentligen inte hade någon skyldighet att bemöta med kompensation.

Eftersom fraktjättens utbetalningar ökar kommer det förmodligen inte som någon överraskning att även klagomålen har blivit fler. Under det gångna året kom nära 748 000 klagomål in till Royal Mail, vilket kan jämföras med 704 000 förra året och 687 000 året innan det.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta